Gisteravond rolde deze advertentie uit een lokaal zeikerdje binnen. Uit Noord-Holland. De tranen sprongen ons in de ogen. Niet van plezier, maar van verdriet. Slager Bas Gelijk uit Obdam is beretrots op zijn varkensvlees van Porc d'Or. Hij heeft de gelukkigste en lekkerste varkens van heel Nederland, exclusief voor de gelukkige vleeseters van Obdam die een onschuldig stukje vlees willen eten.
Volgens zijn advertentie gaat het de varkens allemaal heel goed. Ze wonen in een waar varkensparadijs eer ze op transport en aan de haak gaan. Varkens blij, boeren blij, zegt hij. Maar je vindt geen varkenshouder op de site. Niet ééntje. Echt niet. Alleen de grossier. Die heet Proviande en is dus gewoon voor het eten van vlees. Waarschijnlijk zelfs voor lekker doorkauwen.
Op de Porc d'Or-site ontdek je waar Gelijk zijn verhalen vandaan haalt. Maar je komt er niet achter waar de varkens wonen en wie de boeren zijn, zelfs niet onder het hoofdstukje 'varkenshouders. Ja, de slagers die het vlees verkopen. Die vind je wel.
Is het wel zuivere koffie?
Ja juist dus, het gelukkige Gelijk-varken met z'n bijzondere kwaliteit en z'n volle smaak heeft geen ster. Er staat tenminste niks op het logo van Porc d'Or of de folder die daarbij hoort.
Dit gezegd zijnde, zou u nu nog het kopen?
Ad- of gadvertentie?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Marion (die Verhoeven heet en van De Hoeve is), dank! Want ondanks het feit dat de klanten van Bas Gelijk wel degelijk een Milieukeur varken kopen, is de reclame die zij maken zwaar overdreven. De Dierenbescherming heeft alle reden om dit soort reclame aan de orde te stellen als die organisatie zijn sterrensysteem serieus neemt.
Ik wil graag nogmaals duidelijk maken dat porc d'or en De Hoeve BV niets met elkaar te maken hebben. Porc d'or is een merknaam van het failliete bedrijf Proviande. http://tinyurl.com/4mg43nw
Proviande en De Hoeve BV hebben geen connectie met elkaar, de website is dan ook ten onrechte gebruikt in de advertentie.
Foodlog wil mensen weerbaar maken. Dan is Foodlog wel degelijk activist. Het gaat hiermee lijnrecht in tegen wat gangbaar is.
Peter1, foodlog is geen activist. Asjeblieft niet. Foodlog wil dingen helder maken, ook als ze complex zijn, en mensen weerbaar maken. Of ze nou met een gebakken wind opgevoerd milieukeurvarken (waarom moet dat?) te maken krijgen of met Cool Best uit de koeling terwijl dat helemaal niet in de koeling hoeft omdat het zo vakkundig gepasteuriseerd is.
Dick, vandaag is het markt in Hasselt. Iedereen verkoopt hier de sappigste peren, het verste brood,... De ene geitenboer vindt zijn kaas verantwoorder dan de andere. En geitenkaas is beter dan koeienkaas, beweren ze beiden. Zo gaat dat op de wekelijkse markt, zoals je weet, en zoöok met advertenties.