In het kader van de (g)advertentie ontvingen we inmiddels een stroom advertenties en commercials die ons regelmatig schaterend op onze bureaustoel deed ronddraaien. Er wordt druk aan gewerkt om er een stel voor film geschikt te maken.

Gisteravond rolde deze advertentie uit een lokaal zeikerdje binnen. Uit Noord-Holland. De tranen sprongen ons in de ogen. Niet van plezier, maar van verdriet. Slager Bas Gelijk uit Obdam is beretrots op zijn varkensvlees van Porc d'Or. Hij heeft de gelukkigste en lekkerste varkens van heel Nederland, exclusief voor de gelukkige vleeseters van Obdam die een onschuldig stukje vlees willen eten.

Volgens zijn advertentie gaat het de varkens allemaal heel goed. Ze wonen in een waar varkensparadijs eer ze op transport en aan de haak gaan. Varkens blij, boeren blij, zegt hij. Maar je vindt geen varkenshouder op de site. Niet ééntje. Echt niet. Alleen de grossier. Die heet Proviande en is dus gewoon voor het eten van vlees. Waarschijnlijk zelfs voor lekker doorkauwen.

Op de Porc d'Or-site ontdek je waar Gelijk zijn verhalen vandaan haalt. Maar je komt er niet achter waar de varkens wonen en wie de boeren zijn, zelfs niet onder het hoofdstukje 'varkenshouders. Ja, de slagers die het vlees verkopen. Die vind je wel.

Is het wel zuivere koffie?Enne, varkens die gelukkig zijn hebben toch een ster? Drie voor heel gelukkige en eentje voor een net-niet-meer miserabele?

Ja juist dus, het gelukkige Gelijk-varken met z'n bijzondere kwaliteit en z'n volle smaak heeft geen ster. Er staat tenminste niks op het logo van Porc d'Or of de folder die daarbij hoort.

Dit gezegd zijnde, zou u nu nog het kopen?

Ad- of gadvertentie?

Dit artikel afdrukken