Zoals gisteren beloofd, zet ik nog wat prijzen op een rij van dergelijke poeders. Ik ging ervoor naar Albert
Onder de streep, zie je de prijzen per potje en per vergelijkbaar gemaakte kilo-inhoud op een rij. Op de eerste positie gaan de gedroogde sjalottenpartjes van Marqt (als grondstof duurder dan gewone gele uien) en het uienpoeder van deze nieuwe boerensuper. De inhoud van beide potjes komt van grote droogkruidenmaker Verstegen.
- Marqt 'Sjalot - heel': potjesprijs € 2,99 / kiloprijs €186,88 (producent: Verstegen)
- Marqt 'Ui - poeder': potjesprijs € 2,99 / kiloprijs 72,90 (producent: Verstegen)
- Verstegen 'Knoflookpoeder': potjesadviesprijs € 1,09 / kiloprijs € 31,14
- AH 'Knoflookpoeder' : potjesprijs € 1,40 / kiloprijs € 31,11
- AH 'Knoflookpoeder, biologisch': potjesprijs € 1,80 / kiloprijs € 36,00
- Drogheria, 'Knoflooksnippers', in pot met maalmechanisme: potjesprijs € 1,86 / kiloprijs € 37,20
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Mooi overzicht, waar je denk ik wel aan voorbijgaat zijn kosten voor (1) drogen (energie en afschrijving machines), (2) minstens 2x extra logistiek/transport (tussen de 10 en 20% vd kostprijs enkele reis), (3) QA/QC, (4) beetje marge voor de producent en voor de transporteur (beide maken minimale marge -1% tot 3% typisch), (4) de verpakking (zie ook eerder reacties) voor een potje al snel 20 cent (150 grams, dus omgerekend 1.50 euro per kg inhoud). Zeker voor klein volume producten zijn deze kosten relatief hoog per kg product.
Enkele voorbeelden. Vriesdrogen kost ongeveer 20 tot 30 euro per kg product; gewoon luchtdrogen ongeveer 3-5 euro per kg product. Een 75% snijrendement is in mijn ogen ook niet haalbaar. Dit ligt volgens mij lager. Ook de prijs van hele uien moet wel gecorrigeerd worden voor tarra (netto bruto).
Begrijp me niet verkeerd : ook ik ben van mening dat het gemak waarmee retail marge kan pakken tov de rest van de ketenspelers wellicht wat 'hoog' is. Tevens ben ik ook van mening dat we als consument blijkbaar vanuit gemak toch deze producten kopen, kortom blijkbaar is er spraken van "voldoende geaccepteerd voordeel". Last but not least, AH zet inderdaad netjes de kg prijzen op alle labels en gaan dus netjes om met informatie richting consumenten.
Wij gebruiken in ons werk enkele slides waarin we laten zien dat er "heel veel boeren zijn", enkele "tientallen producenten" (Europa) en maar enkele supermarktketens (er zijn op europese schaal ongeveer 80 relevante categorie-managers). Is het niet een simpel economische gegeven dat naarmate het aantal aanbieders kleiner wordt de prijzen stijgen en de marge groter? Ach ik verwacht dat de 'macht' van de producenten (zeker huismerkleveranciers) tzt weer zal gaan stijgen.
Wouter, in die sheets zal ook staan dat er in de Nederlandse markt nog maar 6 inkoopdesks zijn voor de supermarkten. Ze trechteren letterlijk door een nauw gat de spullen van 75.000 boeren en een paar duizend verwerkers die grotendeels hetzelfde maken. In dat gat zijn ze heer en meester en kan niets ze ontgaan. Als het niet is wat ze zint, verdwijnt het bovendien van de markt. "Onverkoopbaar". Laten we de alternatieven daarom niet ook onverkoopbaar maken.
Ik snap de verontwaardiging, maar je vergeet in je redenatie 1 hele belangrijke overweging bij de bepaling van wat iets moet kosten in de winkel: niet enkel het product en de handeling, plus een winstmarge, vormen de prijs, maar "wat heeft de klant ervoor over?".
Als die klant 2,99 wil betalen voor 35 gram gedroogde uitjes, dan is dat de juiste prijs, bezien vanuit de verkoper/fabrikant.
(Aan de andere kant is dat mechanisme natuurlijk enkel eerlijk, wanneer de klant ook een alternatief kan kiezen, en dat is met gedroogde uitjes natuurlijk wat lastiger. Idem voor zaken als paprikapoeder en knoflookpoeder...)
Mark, wat jij daar de juiste prijs noemt is wat Hans en ik vannacht de 'value based price' noemden. Toch?
Waar het hele punt om draait is of jij wel weet wat je betaalt als je 249,16 afrekent per kilo product. Da's 1. Punt twee: je kunt de luxere variant van datzelfde product met maalmolen en al kopen voor een zevende van die prijs.
Value based, is dat wat jij bereid bent te geven of waar iemand in zijn of haar onnozelheid (die te vergeven is, want hoe snel kan iedereen rekenen en waarom zou je dat overal en altijd moeten?) helemaal niet van op de hoogte is?
Nog een vraag, ik vergat het even. AH doet tegenwoordig 75 gram Parmaham in een verpakking. Dan blijft de prijs onder de 3 euro. De pakjes andere gedroogde ham die per kilo geen 40 of 50 euro kosten, zitten wel op een ons. Is dat value based of bedrog in de vorm van ver- en misleiding ? Een verpakking is een verpakking moet ik denken, alleen is dat niet zo.
Da's trouwens ook een aardige vraag voor Hans Schepers.
Om het heel anders te zeggen: ik begrijp jullie psychologische benadering wel, maar de business ethics erachter wil ik niet begrijpen. Omdat ik dat niet kan.