Ook vandaag laten we het maken van het nieuws aan de lezer. Dag 3 van Foodlogs experiment in participatieve journalistiek.
Meedoen vergt een goede neus voor wat nieuws is en wat schrijfvaardigheid.
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Reporter in action', Liz MC
Dit artikel afdrukken
Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Reporter in action', Liz MC
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
'BIER GAAT OM DE BELEVING'
Goedkoop supermarktpils wordt verkocht als lokaal biertje. Dat beweren Groningse slijters.
PICNIC WIL MACHT SUPERS BREKEN
Picnic gaat boodschappen gratis bezorgen en garandeert de laagste prijs. In september komen de plannen in de openbaarheid. Inmiddels loopt er een pilot.
Klanten kunnen via een app aangeven welke producten ze willen hebben, die kunnen dan op drie vaste momenten in de week worden thuisbezorgd.
De tijdsramen voor bezorging beslaan slechts een half uur, zodat klanten niet lang hoeven wachten. Bron: AD en DvhN.
Het kan mij niet snel genoeg gaan. Maar niet alleen op prijs. Kwaliteit is ook een groot goed. Nooit meer naar de supermarkt.
NIEUWE BEZORGSUPER 'PICNIC' BEVESTIGT LANCERING
O.a. Bas Verheijen (voormalig marketingtopper bij AH en later C1000) zit achter lang geheim gebleven plannen.
Het is oud nieuws, want van gisteren, maar niemand bracht het: vandaar.
EKOPLAZA EN ANDERE CONCEPTEN VERDRINGEN REFORMWINKELS
Van de natuurwinkels die in de jaren '70 van de vorige eeuw ontstonden zijn er nog maar 200 over. De reformwinkels zoals het FD ze in een bericht noemt worden verdrongen door eigentijdse winkelconcepten. FoodHolland vast het bericht kort samen en vult de namen van de verdringers aan: EkoplazaEkoplaza met 72 winkels, Natuurwinkel met 26 vestigingen, Estafette met 19, Marqt met 15, Biolicious met 3, Landmarkt met 2 en De Groene Winkel ook met 2 winkels.
GEEN CRISIS VOOR FRANSE BIOLOGISCHE BOEREN
Terwijl hun gangbare collega's de wegen en melkfabrieken bezetten, blijken biologische Franse boeren geen last te hebben van de boerencrisis. Ze realiseren verkoopprijzen die twee tot driemaal zo hoog liggen als in de gangbare landbouw. Het Nederlandse blad Boerenbusiness schreef er gisteren over. In Frankrijk zelf werd het nieuws al midden vorige week gebracht door een aantal bladen, waaronder altermonde op basis van een artikel in het weekblad L'Obs. De succesfactoren voor deze boeren zouden liggen in 2 factoren. Consumenten zouden zich meer aangetrokken voelen tot natuurlijker productieprocessen. Door hun geringere afhankelijkheid van de op prijsvoordeel gerichte inkoopstrategie van de grote detaillisten, zouden de boeren bovendien meer geld overhouden.
CBS: WEIDEVOGELS IN DUIKVLUCHT
Het verdwijnen van weidevogels heeft te maken met onder meer de schaalvergroting en intensivering in de landbouw. Zo gaan er veel nesten en kuikens verloren doordat er steeds vroeger en vaker gemaaid wordt.
De weidevogelstand wordt ook negatief beïnvloed door de verschuiving in de landbouw van "gevarieerde, vochtige, kruidenrijke hooilanden" naar gedraineerde percelen met slechts één of twee soorten gras.
Albert de Jong van Sovon Vogelonderzoek ziet overvloedige bemesting van dat grasland als een probleem voor weidevogels. "In de toplaag van de grond, waar die mest wordt ingespoten, leeft bijna niets meer."
CBS: Weidevogels in duikvlucht
nu.nl: Steeds minder weidevogels in Nederland