Bij Van den Bosch uit Bleiswijk stoppen ze nog maar 10% energie in hun tomaten. Opmerkelijk, want dat percentage moet je vergelijken met collega-telers die al hun stinkende best doen om energie te besparen. Hoe dat kan? Een nieuw ras dat spontaan aan het groeien slaat in ons klimaat? Welnee, het zijn tomaten als iedere andere tomaat. Deze familie heeft een geheim, de aardwarmtebron. Een pijp onder hun bedrijf, die warm water uit een zandlaag haalt die 1.700 m onder hun bedrijf zit. Met dat water verwarmen ze hun kassen, waarna het afgekoeld weer door een andere pijp de bodem in gaat. Om alle pompen aan het draaien te houden gebruiken ze die resterende 10%.

Het project dat daaraan ten grondslag ligt was kostbaar en risicovol. Menig teler heeft nieuwsgierig de boorinstallatie achter grote damwanden gade geslagen en zich afgevraagd of het allemaal zou gaan lukken. En het is gelukt. Zo goed zelfs dat er inmiddels op achttien verschillende plaatsen in ons land al projecten in voorbereiding zijn om hetzelfde kunstje uit te voeren. En daarmee worden tuinders minder afhankelijk van die gaspijp en daaraan gekoppelde eeuwig fluctuerende gasprijs. En als het gas nog eens op raakt dan zijn ze klaar voor de toekomst. Duurzaam noemen we dat.

Grote vraag is of het Nederlandse publiek waarde hecht aan deze inspanning. De Boschjes weten niet goed of hun vleestomaten, die van nature al goed smaken, ook extra worden gekoesterd door de burgers van ons land omdat ze duurzaam zijn geteeld.

Afzetoganisatie The Greenery wist er wel weg mee: we introduceren een speciaal label – nee, geen keurmerk – voor onze leden die een extra prestatie leveren op gebied van duurzaamheid.Twee maal per jaar wijst een jury na ampel beraad een paar bedrijven aan, die zich op bijzondere wijze onderscheiden van de rest. Of het nu gaat om energieverbruik, gewasbescherming, natuur en landschap, transparantie, afval, water of medewerkers. Ieder initiatief is welkom. Bedrijven die de speciale status halen mogen dan een mooi logo voeren op hun producten, voor een periode van drie jaar. Dan moeten ze weer ter ballotage.

Het speciale label krijgt de naam ‘Nature Counts”. Prachtig logo, maar wel weer een verwijzing naar ‘Ik kies bewust’. Vergelijk ze maar eens. Dat is nou weer een beetje jammer. Maar als tomateneters nu eens een beetje bewust willen kiezen voor fossiele-energie-arme-vleestomaten, ja dan moeten ze hier en daar maar eens op zoek gaan naar zo’n verpakking. Het is natuurlijk de vraag of supermarkten het goed vinden dat het logo op de zakjes en bakjes komen. Albert Heijn zou het gewoon Puur & Eerlijk noemen. Alle moeite die zo'n teler doet verdwijnt daarmee weer als sneeuw voor de zon. Dus Albert Heijn, gooi duurzaam nou niet op een grote hoop, daarmee motiveer je zulke fantastische initiatieven niet.

Dit artikel afdrukken