Zo komt het begrip tenslotte uit de Franse traditie, die m.n. werd geinspireerd door het succes van de bescherming van het Champagne-schuim aan het begin van de vorige eeuw. Dat lichtende voorbeeld werd in Frankrijk zelf gevolgd. Al snel werd het ook overgenomen door de Spanjaarden en Italianen die heel goed begrepen dat het slim is om ambachtelijke kwaliteitsproducten met streekmerken beschermen.
Dat gebeurt dan ook met heel precies beschreven AOC's, DOC's, DOCG's en DO's. Je kunt daarginds niet zomaar een Oirschot's worstebroodje verzinnen. Je kunt zelfs de Zeeuwse Bolus niet zomaar een streekproduct noemen, zonder eerst nauwgezet te omschrijven wat het is en aan welke kwaliteitsvoorwaarden het moet voldoen.
In Nederland zijn we nu eindelijk ook zo slim te begrijpen dat we al 100 jaar iets vergeten hebben. We hebben alleen geen boodschap aan de regels van het spel. En dus komen wij nu met streekproducten die 'streek' zijn omdat we ze gewoon zo noemen. Het maakt niks uit dat streek- en lokaal door mekaar lopen.
De consument heet rijp voor streek en weet toch niet waar het over gaat, zoals Ailko vanmorgen laat zien.
We denken even snel zo'n 50-100 jaar opbouw van streekmerkwaarde te kunnen overslaan. Verzinnen daarom 'vergeten' ambachtelijk producten en willen
Let wel: ik juich deze boerenmarketingtruc (dat zijn die AOC's en hun kopieën nl. ook) toe, vooral omdat het leidt tot een betere verwaarding van primaire boerenproducten. Vind alleen dat we ons wel aan de regels van het streekspel moeten houden. Anders gooit de consument het over minder dan een jaar of 2 als de zoveelste modegril aan de kant. Het concept is immers flinterdun: waar zijn de eigenschaps- en kwaliteitseisen én de stricte contrôle-garanties daarop? Waar is onze INAO?
Ik was dan ook stomverbaasd toen ik vorige week hoorde dat uitgerekend de Fransen uitgerekend ons als streeknitwits volgen: er is nu Bretonse Cola.
Wie is er nou gek: de purist of de nitwit? Ik hou het op de laatste. Merkwaarde bouw je op over vele jaren. Dat geldt voor Coca Cola en dat geldt nog aanmerkelijk meer voor een 'authentiek' product.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Meer streekcola: http://www.fritz-kola.de/
Ter informatie: ik ben per 1 september 2007 een webwinkel begonnen voor Nederlandse streekproducten, www.cederhof.com , zie onderstaand bericht. Mijn definitie van streekproducten is een combinatie van authentieke nederlandse producten zoals Friese droge worst en van producten van kleine ambachtelijke producenten zoals de soepen van Dekleinstesoepfabriek. Ik krijg zeer enthousiaste reacties èn van de producenten èn van de liefhebbers van streekproducten.
Cederhof.com verkoopt Nederlandse streekproducten en is gestart op 1 september 2007.
Cederhof.com is een webwinkel met Nederlandse streekproducten. Op 1 september 2007 is de winkel officieel open gegaan. Het webadres is www.cederhof.com Cederhof.com verkoopt ondermeer wijnen uit verschillende Nederlandse wijngaarden, droge worst uit Groningen en Friesland, ambachtelijke jams, en verschillende soorten broodmixen die in molens worden gemalen en verpakt.
Nederlandse streekproducten zijn producten die in Nederland gemaakt worden, op een ambachtelijke manier. Vaak zijn het producten die volgens oude tradities in kleine familiebedrijfjes bereid worden. Er zijn ook nieuwe producten die kleinschalig worden geproduceerd, vaak door enthousiaste mensen met een grote passie voor het goede eten en met hoofdzakelijk Nederlandse ingrediënten. De producten worden veelal verkocht op markten, streekwinkels en op het bedrijf zelf. Veel producten zijn biologisch en hebben het EKO keurmerk.
Deze webwinkel moet een alternatief bieden. Het is een hommage aan de kleinschaligheid, aan de Nederlandse tradities, aan de Nederlandse culinaire entrepreneurs die van hun hobby hun beroep hebben gemaakt. Het is vooral ook een eerbetoon aan degenen die van lekkere, lokale producten houden en daarvan genieten, alleen, binnen het gezin of met vrienden. Voor koks zijn er verschillende eerlijke ingrediënten waarmee heerlijk kan worden gekookt. Diners kunnen worden verrijkt door het schenken van Nederlandse wijnen en Nederlands water.
De webwinkel heeft tot nu toe een assortiment van zo'n 100 producten. Nog eens 200 producten zijn in de beoordelingsfase. Cederhof.com gaat zelf op zoek naar de Nederlandse streekproducten, bezoekt bedrijven, maakt kennis met de ambachtelijke ondernemer en probeert de producten zelf. De producten kunnen gekocht worden via de webwinkel. Ze worden dan binnen 2 dagen thuisbezorgd. Bestellingen boven de 30 € worden gratis verstuurd of de producten kunnen worden afgehaald iedere werkdag tussen 18 en 20 u. in Rotterdam.
Als Ailko's trendwatcher van vanmorgen gelijk krijgt,gaat het inderdaad zo razendsnel en zo 'no fair pay' dat Steven en Wouter gelijk krijgen. Ik schreef er net dit commentaart bij.
Dat zou overigens een bevestiging zijn van de stelling dat de purist gelijk krijgt.
"Supermarkten zijn echter huiverig voor kleinere producenten en merkvorming, omdat dat hun onderhandelingspositie ernstig verzwakt."
Klopt.
Flinterdun marketingconcept, inderdaad. En politici denken er zo makkelijk mee weg te komen.
In dit artikel legt kaasmaker Peter Boonen uit Hamont-Achel uit wat de echte problemen én oplossingen zijn. Niks streekproducten, gewoon korte keten.
Je definieert nu streekproduct als een duidelijk onderscheiden product, waar meer producenten aan werken en waar (regionale) overheden ook nog achterstaan? Dat kan niet anders dan een meerjarenproject zijn. Als je via Albert Heijn wilt verkopen en daar een deal mee kunt afsluiten kost het bouwen aan het merk zelf niet zoveel tijd- en moeite meer. (Supermarkten zijn echter huiverig voor kleinere producenten en merkvorming, omdat dat hun onderhandelingspositie ernstig verzwakt.)