In Overijssel jureerden vinoloog en fijnproever Ailko Faber en Aurelia Keyzer-de Vries van de Horeca-opleiding van de Zwolse afdeling van Landstede, plus ondergetekende. Anders dan in de eerste ronde kozen we ervoor om alle deelnemers voor de volle zaal ons oordeel over de producten te geven. Vanmiddag zullen we dat opnieuw doen.
Van de 21 inzendingen kozen we er 7 om door te gaan naar de halve finale. Heel opmerkelijk vonden we het appelsap van de Rembrandt-appel van Ben de Sonnaville. Het is niet te geloven dat dat nog niet in iedere speciaalzaak en bij de Keurslager te koop is. Het is dan ook een goed bewaard geheim. De Sonnaville heeft zelfs geen website.
Al even bijzonder vonden we Tas-Toe's echt helemaal zelf schoongemaakte paprikajam van Marieke Tas. Als je het proeft, snap je niet dat er nog een crisis heerst in het Westland. Als er zo jam van wordt gemaakt kan de Nederlandse paprika tot in de verste uithoeken van de wereld geëxporteerd worden. Fijnproevers en gewone stervelingen zullen er hun vingers bij aflikken en denken dat een paprika wél bijzonder is. Persoonlijk stond ik er even van te kijken: er is heel echte productinnovatie van gewone tuinders zelf - wat lullen tuinbouwbestuurders, bank, ministerie en LEI toch over tuinderscrises?
Zorg ervoor dat zulke mensen hun goeie producten verder krijgen en probeer de belemmeringen die er altijd weer zijn om zulke producten op de markt te krijgen 'ns een beetje weg te halen. Dat is het enige wat je kunt en moet doen.
Nee, 'de' sector gaat het niet redden, maar die is ook niet te redden. Daarvoor maakt'ie teveel van hetzelfde. Individuele mensen maken het verschil en zorgen voor nieuwe inspiratie.
Slechts een fractie van de paprika's van Marieke en haar man gaan in de jam. Zou het eindelijk gaan lopen, dan hoeven ze er minder te telen in plaats van steeds meer om nog steeds geen lazer te verdienen.
Het was een mooie middag, mede omdat aardbeienteler Richard Kalter de discussie over verdienen even aanzwengelde. Er wordt immers heel vrolijk gekletst in Nederland over onze helden van de smaak tijdens dit soort wedstrijden. Het lijkt wel of het ze allemaal prima gaat. In werkelijkheid kijken ze iedere dag in een portemonnee die veel te leeg is als je je realiseert hoeveel risico's ze lopen. Bij sommigen is'ie zelfs leeg.
Het stukje hierna klinkt als een plichtpleging. Daar moet u maar even doorheen lezen. Heel puur smakende, goeie producten die ons smaakplezier en individuele ondernemers een leven kunnen bieden vonden we:
- Erve Elferman (Harry Boomkamp, die beslist op TV moet omdat hij wel overtuigend kan uitleggen wat een Nederlands streekproduct is) met de Terrien van tong van het Dinkellandrund met pruim, walnoot en tomaat
- Geitenboerderij De Groote Stroe (Magda Scholte) met de Stroese Dame (licht belegen rauwmelkse harde geitenkaas, biologisch)
- De Molkerei (Els Hartog) met zachte Friese geitenkaas in olie.
- Westpolder Zuivel (fam. Van Tilburg), biologische volle kwark ('du blanc' op z'n Frans) uit het Noord-Oosten van Groningen
- Knijpfruit (Volsmaakt) met de variant Framboos van Raspberry Max
Ze zijn net als Ben de Sonnaville en Marieke Tas door naar de halve finale. Vanmiddag doen we nog een rondje. Tot de volgende uitputtingslag dus. Wie mij vanavond mist in de Amsterdamse Rode Hoed, weet dat ik het lullen in de grachtengordel even laat voor het poetsen in de provincie.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kort, persoonlijk verslag van de derde voorronde in Heeswijk-Dinther staat hier http://wijnlog.blogspot.com/2010/10/jurylid-bij-de-smaak-van-nederland.html
My last one for today or I get trouble ...
@ dick, @Wouter de Heij: De uitdaging ligt voor een stuk in 't maken, en vooral op het gebied van commuicatie en distributie.
Wat betreft het maken hoor ik dat er bij jullie geen gebrek zou zijn aan (product) innovatie. Ik weet dat niet, ken jullie contreien te weinig. Ik hoop alleen dat je met innovatie niet bedoelt dat er een nieuwe harde kaas is met een nieuw soort paprika ;-) In Vlaanderen is er dat naar mijn gevoel niet (maar wie ben ik?) . Ik praat niet over mijn dorpsbuur Danone en vergelijkbare processors. Ik spreek me enkel uit over KMO-achtige producenten/verwerkers (want die zijn en blijven de motor van de economie). Om een ludiek (of very sad) voorbeeld te geven: Enkele jaren terug leverde een blijkbaar innovatief denkproces bij een biologische melkorganisatie de idee op om een bio-SMELTKAAS te laten ontwikkelen als middel tot marktverbreding (en andere NL begrippen), want dat was er nog niet biologisch. Ik hoop dat ik hier geen tekeningske moet aan toevoegen. Het schrijven is al erg genoeg.
Vermarkten = communicatie + afzetkanalen (distributie)
1) Ook al zal het volgende aanleiding geven tot getrap en gerommel, het moet maar. Ik heb toch wel wat problemen met marktspelers die omwille van het dollardenken initieel (en bewust) kozen voor 'groot' (want groot kan meer centjes opleveren), het dan niet (meer) kwijtraken en dan pas fatsoenlijk gaan nadenken. Bezint, EER je begint. Nadenken doe je vooraf.
Ik geef één (voor mij heel bekend) voorbeeld. Kort door de bocht: Door de invoering van het melkquotum schoten de commerciële geitenhouderijen als paddestoelen uit de grond, Vooruit met de geit, de geit als de nieuwe gouden melkkoe! Mij kom je niet vertellen dat je 1000, 2000, 5000 geiten per bedrijf nodig hebt om op een deftige manier je kost te verdienen. Maar als je uit winstbejag en kortzichtigheid daarvoor 'kiest' en dan nog met z'n allen gaat samenhokken, dan moet je niet komen mekkeren dat de prijzen dalen … en de rest van het steeds maar droevender wordend verhaal. Eigen bult, dikke schuld. Maar de anderen moeten wel mee-eten van de gebakken peren. Dit is OOK een deel van de huidige malaise.
2) Zowel voor degenen die nu met het water aan de lippen zitten, als degenen die met innovatieve producten op de markt willen treden, WAT NU?
Mogelijke denkpistes:
- nieuw motto in voedselwereld: niet MEER maar BETER (maar kunnen sommigen wel terug of anders, Rabobank?)
- er is slechts een toekomst voor allen, als de consument net als de producent een volwaardige participant mag/wil worden in het voedselverhaal
Noem mij een idealist, maar volgens mij komt de consument hoe langer hoe meer in power en zal die ook meer en meer verantwoordelijkheid nemen. De aan de gang zijnde shift van mindless naar mindful consumptie is niet meer terug te schroeven.
Het beleid gaat den boel niet redden, want ze weten zelf niet meer hoe het nog verder moet, uit gebrek aan visie, durf … noem maar op.
Produceren zonder de consument er (vanaf het begin) volwaardig bij te betrekken, zonder de distributie erbij te betrekken (want die moet kansen geven, en heeft daar ook alle belang bij, wil zij de veranderende consument niet en masse verliezen aan nieuwe distributiesystemen die door collectieve actie van producenten en consumenten 'zullen' tot ontwikkeling komen) is gedoemd te mislukken.
Er is nood aan platformen, die door de (3) betrokken partijen zelf zijn georganiseerd, en die gebaseerd op goede wil en begrip, niet enkel aanleiding geven tot communicatie en overleg, maar ook tot zeer concrete collectieve actie en afspraken. Initiatieven die hier vanuit foodlog.nl het daglicht beginnen te zien, zoals halve meter schapruimte bij Super X, consumentbevraging … beantwoorden al helemaal aan dit concept. Dit moet verder en breder worden uitgewerkt.
Wat we vandaag nodig hebben, is een 'grassroot food movement'. Weg dus met het hokjesdenken en de verkankerde structuren.
Ik probeer me elke week te herscholen, een ieder die zich tot mijn vak/expertise laat herscholen gun ik het beste. Wij ontwikkelen door, gaan nog meer doen, en krijgen door het doen automatisch nog meer kennis. Ik ben niet tevreden over de status van de Nederlandse kennisinfrastructuur, die staan al jaren stil, zonde van onze maatschappelijke centen.
http://wdeheij.blogspot.com/2010/05/nederand-innovatieland-30-introductie.html
Niet alleen boeren hebben overigens competitie hoor :-). Zelf ben ik van mening dat onze maatschappij gaat merken dat we teveel managers en consultants hebben. Wellicht gaan deze juist wel "boeren"? Versoberen en harder werken, dat moeten we immers allemaal. Ik heb nog een erg aansprekend filmpje (zelf opgenomen tijdens een niet-doen congres afgelopen donderdag):
http://wdeheij.blogspot.com/2010/10/no-comment-jonas-ridderstrale-food.html
Hoe vervelend Florine het waarschijnlijk ook vindt, in onze westerse maatschappij moet -als je succesvol wilt zijn- alles kloppen. Dick zou zeggen alles P's. Kortom kennis+visie+doen met een sterke realisatie op concrete resultaten die duurzame maatschappelijke impact hebben. Alles wordt voor ons allemaal moeilijker.
@Wouter de Heij
"You may only preach if you have been practised. De theoretici hebben straks geen baan meer, theoretici met doe ervaring wel. Ik ben beschikbaar voor lezers vanaf 125 euro per uur exclusief BTW ;-)"
Met de eerste zin ben ik volledig eens. Er staan immers al te veel stuurlui aan wal. Ook akkoord dat er eindelijk meer theoretici moeten komen die praten uit doe ervaring, maar er moeten ook meer 'doeners' komen 'met visie'. Die laatsten kunnen wat hulp van theoretici als jij gebruiken, want 'There is nothing more practical than a good theory (Kurt Lewin)'. Maar hoeveel theoretici kunnen weg van hun R&D;lokaal en clean room realiseerbare oplossingen aanreiken voor de situatie ten velde? Wouter, ik gun je je 125 euro/u netto, er is niks gratis in de wereld en wat gratis is, lijkt in onze wereld alle waarde te hebben verloren. Maar ik kan me best indenken dat degenen die voor jou de grondstoffen produceren om je processing aan de waggel te houden en dit lezen, zich nu afvragen of ze zich niet beter herscholen. Krijg jij natuurlijk een probleem als ze dat met z'n allen ook nog gaan doen. Want wie gaat het dan doen? De theoretici met doe ervaring voor in 't beste geval 10 euro/u? Neem dit niet persoonlijk, Wouter, je bent een integere kerel en je levert prachtig werk. Ik wil enkel iets duidelijk maken, jij geeft me daarbij de pap in de mond.
@Wouter de Heij: Het klopt dat creativiteit niet automatisch verloren gaat bij grote organisaties, het is er alleen te weinig én wat er dan al is, wordt te veel aangewend om
- met kunstmatige of natuurlijke middelen het product terug op te lappen, nadat het in het technologisch proces half of geheel verkloot werd
- het dan te marketeren als 'whole food' ...
En ja, om te kunnen oplappen én te marketeren heb je een rijbewijs nodig.