Een kort bericht in verschillende media stelt dat winkels die Zwarte Piet weren, het Nederlandse volksgevoel niet hebben begrepen. Het ANP schrijft dat Albert Heijn het leergeld voor de markt betaalt: "Deze week ontstond veel commotie op sociale media toen bleek dat Albert Heijn er bewust voor kiest om Zwarte Piet in bepaalde reclame niet te laten terugkomen. Kenners vrezen dat dit de super wel eens duur kan komen te staan. Volgens analisten van de Rabobank gaat Albert Heijn de ontstane ophef tijdens de Sinterklaas-periode merken in zijn omzet." De Financiële Telegraaf nam het nieuws over.
Adviesbureau Q&A Research & Consultancy deed een onderzoekje onder 1500 Nederlandse consumenten waaruit overtuigend naar voren kwam dat winkeliers die Zwarte Piet buiten de deur houden, eerder gemeden dan bezocht worden.
Slechts een paar dagen pijn
Q&A concludeert dat AH zich vergist. Conculega's van de Zaanse super voelen volgens Distrifood aan hun water aan dat Albert Heijn zich vergist. De Zaanse super lijkt het politiek zekere voor het onzekere te verkiezen en vergist zich in de volksaard. Nederland houdt van Zwarte Piet die tot zijn cultureel erfgoed behoort, ook al zou er een component van erfzonde in kunnen zitten. Die pijn hoort erbij en hoeft niet uit het straat- en winkelbeeld te worden verwijderd. Dat wel doen is een vorm van zelfontkenning.
Volgens NRC Handelsblad van vanavond doet de actie #boycotAH die op twitter ontstond tegen het verwijderen van Zwarte Piet uit de winkels en uitingen van AH hooguit een paar dagen pijn. Over een week of 2 weten we hoe het echt zit.
Fotocredits: Zwarte Piet in Ypenburg, Sander van der Wel
Dit artikel afdrukken
Adviesbureau Q&A Research & Consultancy deed een onderzoekje onder 1500 Nederlandse consumenten waaruit overtuigend naar voren kwam dat winkeliers die Zwarte Piet buiten de deur houden, eerder gemeden dan bezocht worden.
Slechts een paar dagen pijn
Q&A concludeert dat AH zich vergist. Conculega's van de Zaanse super voelen volgens Distrifood aan hun water aan dat Albert Heijn zich vergist. De Zaanse super lijkt het politiek zekere voor het onzekere te verkiezen en vergist zich in de volksaard. Nederland houdt van Zwarte Piet die tot zijn cultureel erfgoed behoort, ook al zou er een component van erfzonde in kunnen zitten. Die pijn hoort erbij en hoeft niet uit het straat- en winkelbeeld te worden verwijderd. Dat wel doen is een vorm van zelfontkenning.
Volgens NRC Handelsblad van vanavond doet de actie #boycotAH die op twitter ontstond tegen het verwijderen van Zwarte Piet uit de winkels en uitingen van AH hooguit een paar dagen pijn. Over een week of 2 weten we hoe het echt zit.
Fotocredits: Zwarte Piet in Ypenburg, Sander van der Wel
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Zwarte Piet is zwarte Piet en heeft m.i. niets met mensen met een andere huidskleur te maken. Hij hoort bij dit leuke kinderfeest. Iedereen die daar anders over denkt heeft meer een probleem met zichzelf. Hij of zij ziet zichzelf anders denk ik, minderwaardig of zo. Nou dan denk ik dat je beter naar een hersenarts kan gaan. Ik zal zeker de winkels overslaan die Pietje niet meer accepteren.
De AH weer ik niet, ik zal toch moeten eten en niet elke supermarkt waar ik boodschappen doe heeft wat ik nodig heb, maar de sinterklaasrommel mijd ik wel en dat is niet vanwege wel of geen zwarte piet, maar gewoon omdat ik al die fabriekstroep gewoon niet meer wil.
Pfff cultureel erfgoed... dat zeiden ze van het palingtrekken ook.
En wat de Rabobank betreft, die hebben een meer dan twijfelachtig trackrecord met hun voorspellingen. Vooral waar die de toekomst betreffen.
Veel beter zijn ze in het manipuleren van de rente en verkopen van waardeloze financiële producten. Zoals renteswaps aan argeloze mkb'ers.