Aanschouw met huiver dit duurzame Fair Trade appelsap van 97% appelsap uit geconcentreerd appelsap uit Verweggistan. Dat werkt zo. Eerst gebruik je heel veel energie om de appels van fair betrede boeren van het zuidelijk halfrond in te dikken. Echt, dat indikken kost veel meer energie dan daarna nodig is om het concentraat over de halve wereld te vervoeren. Dat vervoer compenseer je net als vegetariër met een Hummer door elders wat bomen planten, afval te composteren of anderszins aan CO2 handel te doen. Maar het blijft natuurlijk vegetarisch hummeren. Een ander woord daarvoor is heel simpel gevonden: absurd.
Toch blijkt AH ervoor te gaan met z'n ene logo, dat het bedrijf maakte omdat onze overheid er niks aan doet en consumenten het graag makkelijk willen hebben. Vraag aan de wijze vooruitkijkers van
Ach jee, ik vergeet het helemaal. Hier - gewoon in Nederland - gooiden 2 maanden geleden de appeltelers hun product uit nijd liever weg, dan dat ze het verkochten. Ze kregen letterlijk een paar centen voor hun, overigens puike oogst.
Ik vond het zo'n naar idee dat ik het pak in de winkel liet. Maar schroom niet en doe lekker duurzaam. Neem een lekker glaasje 'one logo duurzaam' sap.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk dat je hier een misstap maakt in de (meestal terechte) bekritisering van het Puur&Eerlijk;logo van de AH.
Zonder schaamrood op de kaken geef ik toe mijn reguliere boodschappen bij de AH te doen. Daardoor ben ik intussen al vaker met een Puur&Eerlijk;campagne en product in aanraking geweest. Hierbij is het duidelijk gecommuniceerd dat Puur&Eerlijk;in dit geval iets zegt over Fairtrade, wat door Max Havelaar gekeurd word. Zoals intussen bekend is zegt dit niets over duurzaamheid, maar enkel iets over de prijs die boeren in 'gezonde' omstandigehden ervoor krijgen.
In dit kader kunnen net zulke opmerkingen gemaakt worden over Puur&Eerlijk;'duurzaam gevangen' voor de visafdeling, 'ecologisch' voor de schoonmaakmiddelen en dan natuurlijk de bekende labels 'scharrelvlees' en 'biologisch'.
Dat fairtrade iets anders is dan biologisch zal echt niet elke consument weten, maar ze communiceren het niet op een verborgen manier volgens mij.
Hier trouwens de 5 categorien: http://www.ah.nl/puureneerlijk/
Overigens zou de naam Puur en/of Eerlijk een betere naam zijn die de lading wel dekt...
Domme Dick. "Fairtrade" zegt niets over "duurzaamheid". Voortaan beter je huiswerk doen voordat je weer gaat ageren tegen alles wat groen, duurzaam, biologisch, ecologisch of Fairtrade is. Je begint een voorspelbare (rechtse?) zeur te worden.
Ik denk dat Dick met dit voorbeeld juist wil aangeven hoe lastig "duurzaam" is. In dit geval is het product wellicht fairtrade, maar zeker niet milieuvriendelijk (concentraten sap uit Verweggistan, en ook nog eens gepaseuriseerd). Dick weet dondersgoed het verschil tussen biologisch, fairetrade en milieuvriendelijk.
De hele slimme marketingafdeling van AH heeft met P&E;een merk gelanceerd dat OF biologisch, OF fairtrade, OF scharrel OF .... is. Maar P&E;-juist doordat het een koepelmerk is-wekt de schijn dat het EN EN is.
Volgens mij verdienen onze NL-boeren ook een Fairtrade prijs voor hun appels. Kortom appelsap uit Nederland is EN fairtrade EN veel mileuvriendelijker. Mijn advies aan AH: haal dit product uit het schap, en stop een eigen NL-appelsap in je P&E;assortiment. Dit is echt een vorm van neppen.
Domme, rechtse, voorspelbare Dick. Ik moet lachen en huilen tegelijk.
Ik geef het op: er komt inderdaad 1 logo in dit land, sterker nog: het is er al en het zondagochtendfoodlogpubliek is er blij mee. Ik ga verhuizen.