Maar het is ook lullig. Straks moeten de klanten weer terug naar AH. Logisch, want AH stevent af op 40% van de markt en heeft de facto geen concurrenten meer. Door zijn volume kan het bedrijf van Dick Boer de markt volkomen beheersen.
Als je het nou een beetje creatief doordenkt, zou je zeggen: waarom kiezen merken niet hun eigen supers?
Tis natuurlijk even slikken, maar dat wordt een steeds grotere AH ook. Lood om oudijzer dus, terwijl echt verschillende supers weer zouden kunnen zorgen voor duidelijke keuzen.
Tuurlijk keren ze weer terug bij AH. Die heeft immers 40% van hun volume. Dom.
Aan wie ligt het nou? Want geef AH 'ns ongelijk.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dom? Ja dom, want wie geeft nou 40% van zijn volume aan 1 enkele klant, terwijl 10% volumeverlies je bedrijf al ernstig onder druk zet.
Maar zou het niet dom zijn om die klant dan maar naar de concurrent te sturen? Geen Vrumona meer bij AH. Tuurlijk doet Vrumona dat niet. Het volumeverlies zou dodelijk wezen. Omdat het bedrijf zijn kosten - de processen zijn ingericht op veel, dan wordt het product goedkoper - dan niet meer goed kan maken. En dat weet AH.
Dom dus om niet weg te lopen? Ja toch wel, want straks maakt het zijn kosten wel goed, maar maakt het minder marge. AH maakt zich daarover geen zorgen. Dat verkoopt toch wel frisdrank, want dat is overal min of meer hetzelfde.
Dom dus, want misschien kon je met evenveel winst en wat minder volume wel leukere producten maken en kon het toch nog leuk worden in de supers en vooral tussen supers onderling.
En nee, dit is geen pleidooi voor kleine kleinschaligheid, wel voor meer diversiteit en echt onderscheidende producten. Die krijgen in de Ndl. supermarktwereld geen kans.
Da's een gevolg van de houding die schuilgaat achter dat woordje 'dom'. Geen lef om het anders te doen en het leuker, lekkerder en minder uitwisselbaar te maken.
(en nee, dit is ook geen pleidooi voor Vrumona, mocht iemand het denken; dit gaat alleen over marketing en supermacht)
En dan staat er geen Sisi meer. Of Royal Club. Of Crystal Clear.
Dan pakt de consument toch een alternatief?
Vrumona moet zijn eigen macht niet overschatten. Ik vermoed dat de gemiddelde huismoeder echt niet naar een andere winkel gaat omdat er geen Sisi staat. Die pakt gewoon Fanta of de AH Excellent Sinas.
Net zo goed als dat diezelfde klant zijn vlees ook gewoon bij diezelfde super haalt, en niet bij de slager die gewoon naast ligt....
Of schat ik de consument verkeerd in?
Vrumona zijn macht overschatten? Lieve schatten, daar gaat dit over: het is totaal uitgeleverd aan AH. Als AH het zich in de kop haalt dat de klant voor Sisi net zo lief Sesie pakt, is het over en sluiten.
Eer AH dat ontdekt, is Vrumona allang weer te vinden naast de Euroshopper van AH zelf.
Vrumona overschat haar macht niet, ik vermoed dat AH de inkoopprijzen zo onder druk zet dat Vrumona het niet meer zinvol vindt om aan AH te leveren. Uit ervaring weet ik dat AH brieven verstuurd met de mededeling dat zij 20% minder gaat betalen voor producten.
Het is moedig van Vrumona. Heeft iemand al met de woordvoerders gebeld?
AH, is dat familie van dat arrogante Ahold, dat enkele jaren terug bij helemaal omviel? Waar staat geschreven dat diezelfde arrogantie AH (terug) hetzelfde straatje instuurt?