Je moet het denken, maar je weet het niet. Het deel dat het wel is, moet de rest ook maar OK maken. Dat is niet netjes.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Op zich een evolutie die niet meer te stoppen lijkt. Iedereen is fair en duurzaam etc... Ze zouden het voorbeeld kunnen volgen van steeds meer kleine branders in de VS; Zij openden een website onder de noemer 'volg je bonen van boer tot brander'. Je krijgt er zelfs inzage in de contracten, die afgesloten worden tussen de verschillende partijen. (Iets waar de reguliere fairtradesector niet aan beginnen wil, overigens.)
Ik wil ze voorlopig het voordeel van de twijfel geven. Waarom ook niet. Wanneer ze echt 10% meer betalen dan de conventionele markt en dat onmiddellijk bij de aankoop, dan deden ze nauwelijks of niet onder voor de fairtradesector, het grootste deel van 2008. Hoewel dat met de huidige dalingen van de koffieprijzen weer snel anders kan zijn.
Wanneer ze echt gehecht zijn aan de band met hun producenten, zou ik voorstellen dat ze met de koffieboeren een absolute minimumprijs afspreken. Daar spreken ze op hun website niet over en precies daar wringt het schoentje voor gezinnen die aan de kost komen door koffie te telen. Door de korte keten die Bocca schijnt na te streven, moet dit mogelijk perfect mogelijk zijn. Omdat de kwaliteitsopvolging zo ook van dichtbij kan opgevolgd worden.
Helemaal okee zou dus zijn dat ze zich transparant zouden maken, zoals die kleine branders in de VS.
Beste mensen,
waarom bellen jullie ons niet gewoon even voordat je zomaar teksten de wereld inschrijft ? Ik denk dat dat nu juist niet netjes is?!!
Daarbij is duurzaam iets heel anders dan biologisch. Het kan wel goed samen gaan.
Ik heb ook een bedrijf in ruwe bonen. Trabocca, wij hebben projecten waar meer dan 50.000 boeren van profteren. Daarbij betalen we eerder 50-100% meer dan de mainstream Marqt?! Die kleinere koffie branders in de USA/JAPAn etc nemen we ook met Trabocca jaarlijks mee naar origine landen. We weten er alles van. En wellicht hebben jullie gelijk dat we deze waaheden/kennis meer of beter met het publiek moeten delen. Ik ben het ook eens dat Duurzaam een modewoord is dat veel misbruikt wordt, maar niet bij ons!
Groet,
Menno Simons
Bocca Coffee/ Trabocca
Menno, ik ben blij dat je reageert! We bellen je niet, omdat we dat gesprek liever hier doen. Dan ziet iedereen het en kunnen misverstanden in 1 klap de wereld uit worden geholpen. Real time online.
Het is wellicht onorthodox, maar daarom nog niet onnet. Mensen die daar anders over denken, kunnen het hier ook laten horen.
Nu naar de kern: ik moet als consument van alles denken van de nwe duurzaamheidsmarketeers. Daarom weet ik ook niet meer wat ik bij jullie moet verwachten. Je maakt duidelijk dat jullie staan voor duurzaam in de zin van fair trade en dat jullie echt betrouwbaar zijn. Dat wil ik echt graag aannemen.
Maar leg uit, hoe zit het nou precies:
- zijn jullie biologisch?
- zijn jullie duurzaam?
- zijn jullie fair trade?
- waarom hangen jullie fair trade onder duurzaam? (is dat zo, of is duurzaam wellicht FT + bio?)
- in welke gevallen zijn jullie zowel fair trade als biologisch?
En heel concreet: is de hele range die bij Marqt staat biologisch en duurzaam (want dat staat op het bord)?
Je hebt hier alle ruimte om dit om korte metten te maken met de nep die de duurzaamheidsmarkeers door hun woordjesmarketing-zonder-inhoud ook in jouw marketingcommunicatie stoppen. Of je het nou wilt of niet. Communicatie vindt nou eenmaal plaats in de openbare ruimte die we taal noemen.
Beste Dick,
Dank voor je begrip.
Biologisch betekent dat zowel de koffie als de producent (onze branderij) formeel gecertificeerd zijn door een bevoegde instantie. Het gaat hier alleen om de wijze van verbouwen/bewerken!
Fairtrade (FLO)= Is een certificering die een minimum prijs garandeert. Daar hoeft niks biologisch aan te zijn. Daar wij met Bocca en Trabocca vrijwel dubbele marktprijzen betalen voor onze koffies en via Trabocca direct boeren aan een beter leven helpen (hier zitten overigens ook veel fairtrade boeren tussen) willen wij ons niet achter een Label schuilen, maar leggen we liever zelf uit wat we doen. Wij noemen dat ons Bocca's direct-trade model.
Duurzaam: vraag het 10 mensen en je krijgt 10 antwoorden. Wij zijn niet 100% biologisch daar wij in eerste instantie, kwaliteit willen en wij zijn ervan overtuigd dat in vele landen een biologische koffie teelt niet duurzaam kan. Ik heb persoonlijk de eerste biologische certificeerders voor koffie naar Ethiopië gehaald in 1999. Koffie komt uit Ethiopie. Nu we die struiken over de hele wereld telen wil zat niet zeggen dat ze daar natuurlijk kunnen groeien. Er zijn veel voorbeelden waar de opbrengst 60-90% zou dalen. Dat zou faillissement of honger kunnen betekenen voor boeren. Ze kunnen misschien wel erg mooie koffie maken op en verantwoorde maar niet biologische manier.
Duurzaam is in mijn optiek; Verantwoord en met gezond verstand, op een eerlijke en reeele manier produceren en de gehele keten ervan laten profiteren"" Je product moet 100% traceerbaar zijn en als het biologisch kan dan moet je dat ook doen. Wij streven zelf erg naar kwaliteit, als je kwaliteit wil, dan moet je daar voor betalen. Doen we dat niet dan is de boer uiteindelijk niet blij en zal minder zijn best doen.
Heb je onze koffie ook geproeft ?
Groet,
Menno Simons
Bocca Coffee
Menno, de dank is aan jou. Je reageert en toont je klaar om de discussie met je publiek aan te gaan. We vragen dit soort dingen regelmatig. O.m. aan Albert Heijn en aan andere, zowel grote als kleinere, bedrijven. AH reageerde tot op heden nooit. Unilever al evenmin. Onder de wel-reageerders is o.m. Volwaard. Ik kreeg zelfs een voor een journalistiek medium gevaarlijk sympathieke relatie met deze kippenboeren, -voerders- en -slachters, maar ze weten dat we er niet minder kritisch om worden.
We weten het uiteraard niet zeker, maar de indruk ontstaat dat degenen die reageren niets te verbergen hebben. Waar de open discussie mag, is sprake van een open product of van ondernemers die durven te verbeteren en die open staan voor verbetering, cq. durven aan te geven dat zij het goed doen ook al begrijpen het publiek en de journalist dat (nog) niet. Alleen met weerwoord over en weer ontstaat dat begrip.
Naar de inhoud, want daar kun je ons op helpen:
- waarom is biologisch niet per se hetzelfde als kwaliteit?
- waarom betaal je boeren in 's hemelsnaam zoveel boven de marktprijs? Doen anderen dat ook niet voor kwaliteit, of doe je het ook als de bonen alleen maar OK zijn?
- waarom wil je je eigen verhaal vertellen over fair trade ipv je aan te sluiten bij Max Havelaar of een andere OK-organisatie waarop we hier nogal scherp zijn omdat ze vooral overhead creeren waar blanken aan deze kant van de geografische streep moeten leven?