De trend doet nooit wat waarzeggers orakelen. De trend gaat zijn eigen gang.
Er is iets met haar blad. Het zou weergaloos geweldig moeten zijn, maar het redactionele deel is vaker onnozel dan spannend. Heb je een keer de kans om milieuprofessor Lucas Reijnders te interviewen - spannende man - drukt het blad in dit winternummer het slaapwekkendst denkbare verslag af van een gesprek.
Maar wat mij keer op keer verwondert als ik het blad lees, is dat Biologica het helemaal laat financieren door kwakzalvers die de advertentiepagina’s domineren.
Natuurwinkels zouden niet alleen af moeten van hun verschrompelde schorsenerenimago, maar de toverij moeten afzweren.
Een inventarisatie van advertenties.
Er is een biologische deodorant met een ‘milieuvriendelijk pompje’. Wat de werkzame biologische stoffen zijn staat niet in de advertentie. En al helemaal niet dat de deodorant nergens toe dient. Nee natuurlijk staat dat er niet, want dan kun je net zo goed ophouden met je handel. Ja, dat bedoel ik.
Doodonschuldig, met een leuke tijger zo uit een stripblad gestapt, adverteert een handelshuis kinderthee. Onschuldig? Van Tijgerthee worden kinderen ‘sterk’. En er is een variant die ze dromerig maakt en eentje waar ze ‘vrolijk van worden en blij’.
Dan is er Perfect Balance. Adverteerder vindt het niet nodig te vertellen wat het is, maar het komt uit een fles en zit ‘boordevol goede Omegavetten die belangrijk zijn voor je ingewanden en je hersenen’.
De dominante adverteerder in Smaakmakend op aan aantal bladzijden, is een onderneming in Belgie die zich Noble-house noemt en onder veel meer ‘ethische palmolie’ verkoopt. Goed werk. Alleen geven de peperdure flesjes en potjes olie mij ook ‘serene levenskracht’. De handel van een toverheks.
Tenslotte; de olieboer uit Belgie heeft iets nieuws. Want achterop Smaakmakend staat NIEUW in een advertentie. ‘Okinawa Omega Detox Perilla ontgift en schenkt balans voor lichaam en geest’.
Het zit in een flesje. Maar wat het is? Detox olie. Zoek op Google detox olie en Youp van t Hek is nergens meer.
Mevrouw de hoofdredacteur, kunt u niet beter van nut zijn in de advertentieacquisitie van Smaakmakend?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Misschien wonen we in de verkeerde buurt - we krijgen het blad hier nooit - maar het verbaast me niet minder: ik wist niet dat het onkritische en onwijsmakende zweefgehalte nog zo hoog is.
Overigens een tip voor deodorant waar je zelfs geen pompje bij nodig hebt: Aluinsteen. Een staafje gaat vele en vele jaren mee en is volstrekt geurneutraal. Geeft bovendien geen vlekken in je kostbare katoen, zodat je er weer een extra dot vlekkendepper kunt besparen op je rekening met het milieu.
Dick,kan me niet voorstellen dat je in de verkeerde buurt woont.Het is te verkrijgen in de natuurvoedingswinkels naar mijn beste weten.Eens per maand?Geen huis aan huis blad of zoiets.
Vergat ik nog een bijsluiter bij Smaakmakend te noemen. Een dun boekje dat voorop 'Gezonde start 2009' heet. Met advertenties en advertorials, of op advertorials lijkende redactionele stukjes, die multivitaminepillen aanbevelen, want het is winter.
Er staat te lezen dat in de winter 'de blaas extra op proef wordt gesteld'. Een goede blaasfunctie wordt gegarandeerd bij twee keer daags slikken van capsules van proanthocyanidezuur uit Terschellinger cranberry's.'
Niet alleen een gewone supermarkt heeft veel makkelijk tot je te nemen ontbijt, ook de Natuurwinkel heeft ontbijtjes uit een doosje en een fles. Met 'extra hulp voor de stoelgang'; Lynolax ontbijtmix en Lynolax olie om de ontbijtmix door je strot te laten glijden.
Aloe Vera nog lang niet vergeten, nee, volgens Smaakmakend groeit de belangstelling nog steeds en moet je elke ochtend een eetlepel Vitadrink nemen, met Aloe Vera.
Er is een Chinese heildrank met duizelingwekkend veel anti-oxidanten en er zijn Eko-goedgekeurde, afweersysteem versterkende, hoofdhaarkwaliteitbevorderende en vermoeidheidsbestrijdende stuifmeelkorrels waar je bovendien beter van presteert en die de maag versterken. Het staat er allemaal alsof het heel gewoontjes is. Je kunt er ook op vermageren trouwens en er een onregelmatig eetpatroon bij op na houden.
Was ik Natuurwinkelier, dan zou ik dit blaadje Smaakmakend onder de toonbank verstoppen.
Tsja, Anne, ik kom kennelijk niet zo vaak in een Natuurvoedingswinkel omdat ik al heel gevarieerd eet (en niet zelden biologisch of nog natuurlijker, maar niet noodzakelijk uit de Groene Winkel). Ik ben niet eenkennig en neem supplementen maar deze claims presenteren als de gewoonte zaak vd wereld gaat me te ver.
Ik Kies Bewust is absurd, maar als dit de tegenpartij moet wezen ...
Dick,ik kom er ook niet dagelijks.Ik zag daarnet in een Smaakmakend 2007 dat het vier keer per jaar uitgegeven wordt.
Ik zou het ook niet als tegenpartij willen zien.Maar soms hebben ze ingredienten die ik nergens anders in de buurt kan krijgen.Handig.