Voor wie het nog niet wist: komkommers zijn ongezond. Neem patat en taart als medicijn, met 'n stickertje dat je zomaar slank laat zijn.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Een glastuinder bijt van zich af. Rob Baan van Koppert Cress teelt ondermeer spruitgroente. De uitlopertjes van broccolizaad bijvoorbeeld. Er zitten stoffen in waarvan onderzoekers durven beweren dat ze de mens tegen vreselijke ziekte zouden kunnen beschermen.
Broccoli wordt door de volksmond al gezond genoemd en menigeen is er van overtuigd dat broccoli het risico op kanker helpt verkleinen. Weliswaar is recent ook vas gesteld dat de goede stoffen uit broccoli met het kookwater door het gootsteenputje spoelen; de groente heeft nog altijd een gezond imago.
Maar een teler mag zijn broccoli niet gezond noemen.
Rob Baan kreeg een waarschuwing van de VWA. Hij moet het begrip gezond doorstrepen op zijn website.
Ik ben het daar mee eens. Producenten moeten produceren en geen doktertje spelen. Maar de VWA meet wel met verschillende maten.
En neem maar weer het Ik kies Bewust Logo. Geen fabrikant of kruidenier verzet zich tegen wat consumenten er van denken. Dat producten met het logo GEZOND zijn, dat denken ze. Het wordt zelfs glashard gezegd, door de fabrikanten zelf.
Maar optreden kan de VWA niet, want het woord gezond staat niet op de verpakkingen. Alleen de suggestie gaat uit van het logo.
Zie hier Rob Baan in een groentevakblad:
http://www.vakbladagf.nl/weblog/id5907-94442/action/showDetails/straf_de_verkeerden_en_hou_de_consument_dom.html
@Ed, welkom. Het is de trieste conclusie, dat het allemaal om financieel gewin is.
Op zich is daar niets mis mee, ze gebruiken alleen de verkeerde middelen en gaan over de ruggen van de consument. Ben benieuwd of je dat programma nog kunt vinden. Je hebt mij nieuwsgierig gemaakt!
Vandaag voor het eerst op de site, complimenten!!! Met name de ongezouten waarheid zonder neergesabeld te worden. Gisteren ook vol verbasing zitten kijken naar KVW. Wat mij opviel is dat het de producent ( m.i. ) niet uitmaakt hoe het gemaakt wordt, wat erin zit, en of het gezond is. Het enige waar de producent naar kijkt is hoe kan ik hier gunstig uitspringen en zoveel mogelijk winst maken. Ooit heb ik een programma gezien, ik ga nadenken en zoeken, wat ging over de cosmetica. Daar werd de stelling gemaakt; zorg ervoor dat de wereldburger BANG wordt. En dan kopen ze vanzelf.
Goed geregisseerd, de tijd was wat krap of te wel er kwamen iets te veel onderdelen aan bod waardoor niet alles even goed uit de verf kwam. Wouter zelf had wel wat langer in beeld gemogen, zijn voorbeelden waren heel confronterend de ‘arme bio-boer’ trouwens ook. Ik ben benieuwd wat er van deze stortvloed aan informatie blijft hangen bij de consument?
Anne: inderdaad. Vergissing mijnerzijds. Ik doelde op Marieke inderdaad.
Appelmoeskinderen zijn kinderen die bij elk avondeten appelmoes erbij willen, omdat ze het diner alleen lusten, op het moment dat de feitelijke smaak worden bedolven door appelmoes (ofwel: lekker zoet, door de suiker).
Onze kinderen hebben wat dat betreft 'pech': wij koken wat we lekker vinden, en accepteren dat daar ook wel eens dingen bij zitten die de kinderen niet zo lekker vinden. Op het moment dat we weten dat ze het écht niet lusten, houden we evenwel rekening met een alternatief. Evenzo voor eventuele dure ingredienten. Zo ben ik terughoudend de kinderen een entrecote voor te schotelen. Niet vanwege de smaak, maar aangezien ze nog te klein zijn om de entrecote op zijn smaak en waarde te schatten. Komt nog wel...