Mensen willen gezonder eten, maar het lukt ze niet. Ze willen er zelfs meer voor betalen. Dat en meer blijkt uit een marktonderzoek van ING.
Dat blijkt uit de themavisie Een gezonde toekomst van de ING. Door demografische veranderingen, meer kennis over voeding en technologische ontwikkelingen neemt de aandacht voor gezonde voeding toe.
Consumenten noemden de prijs als een van de grootste barrières om gezond te eten. 14% van de mensen zegt gezond eten te duur te vinden. Andere barrières zijn kennis, een gebrek aan tijd en de sociale omgeving.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.
Gering vertrouwen is uitdaging
Volgens het ING ligt er een kans voor bedrijven en ondernemers om informatie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het vertrouwen in voedseletiketten is laag; slechts 10% van de mensen vertrouwt volledig wat er op staat. Eén op de vier mensen vindt de informatie onvoldoende. ‘De nieuwe uitdaging voor de foodsector is om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon’, staat te lezen in het rapport.
Fotocredits: Children shop with a parent at a grocery store, U.S. Department of Agriculture
Dit artikel afdrukken
Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten.Bijna 40% van de consumenten wil gezonder gaan eten. De motivatie hiervoor is bij jongeren tussen de 18 en 30 jaar het grootst, maar ‘er bestaat ook een gat tussen willen en doen’. Zo’n 73% van de consumenten eet naar eigen zeggen gezond. Dat getal ligt bij hoog opgeleiden en ouderen hoger, bij lager opgeleiden en alleenstaanden lager. Desondanks eet maar een kwart van de Nederlanders voldoende groente en fruit. 85 procent van de consumenten probeert voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden, waarbij de meeste aandacht uitgaat naar het verminderen van vet (31%) en suiker (25%). Dit gebeurt vooral thuis, bij het avondeten en bij tussendoortjes.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.Barrières
Consumenten noemden de prijs als een van de grootste barrières om gezond te eten. 14% van de mensen zegt gezond eten te duur te vinden. Andere barrières zijn kennis, een gebrek aan tijd en de sociale omgeving.
Opvallend is dat 40% van de mensen zegt bereid te zijn om meer te betalen voor voeding.
Gering vertrouwen is uitdaging
Volgens het ING ligt er een kans voor bedrijven en ondernemers om informatie op voedingsmiddelen te verbeteren. Het vertrouwen in voedseletiketten is laag; slechts 10% van de mensen vertrouwt volledig wat er op staat. Eén op de vier mensen vindt de informatie onvoldoende. ‘De nieuwe uitdaging voor de foodsector is om consumenten individueel inzicht te geven in hoe hun voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon’, staat te lezen in het rapport.
Fotocredits: Children shop with a parent at a grocery store, U.S. Department of Agriculture
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Er zijn in de afgelopen decennia zoveel etiketten in het leven geroepen die totaal niets met wetgeving te maken hebben, maar eerder met de voedselindustrie zélf.
Het mooiste voorbeeld is het "Ik kies bewust" logo, dat in het leven is geroepen door Unilever.
Bedrijven moeten aan Unilever betalen om dit logo te MOGEN voeren, ook al slaat het product kant noch wal.
Dat er zoveel mis is in de voedselindustrie is wel duidelijk, maar zeer veel mensen voelen alleen aan hun water dat er iets mis is, maar kunnen niet echt de vinger op de zere plek leggen...Mede door de "openheid" van diezelfde industrie!
@ An
Tegen dit soort sentimenten is dus geen vertrouwensactie tegen te verzinnen.
Ten eerste is Kies bewust geen etiket maar een logo.
Ten tweede is het niet van Unilever, maar van de stichting Ik kies bewust. Met o.a. Campina en ja Unilever. En natuurlijk de marketingstrategen van Schuttelaar.
We hebben het veiligste, meest transparante voedsel ooit.
Maar vertrouwen is niet iets rationeels..
An-archie, ook wij houden van een open samenleving, maar houden vast aan een fundamentele regel: iedereen reageert hier met zijn echte voor- en achternaam. Zou je dus ook je profiel zo willen aanpassen?
Interessant rapport, ook omdat het is opgesteld door een bedrijf dat als relatieve buitenstaander naar de voedselmarkt kijkt.
Een van de vaststellingen is dat veel consumenten niet gezond eten omdat ze gezond eten te duur vinden. Is gezond eten werkelijk zoveel duurder? Ik geloof dat niet. Het rapport geeft aan dat het voor een deel ook slechts perceptie is: "In sommige gevallen is gezonde voeding daadwerkelijk duurder, in sommige gevallen is dit ook de perceptie van de consument." Ik vind dit (of gezond voedsel nu werkelijk duurder is) een interessante vraag, dus wie verwijzingen naar goed onderzoek hierover heeft: ik hou me aanbevolen.
@"An Argie" en Sander: 'Ik kies bewust' is geen logo maar een stichting, en die stichting geeft de Vinkjes uit. Zie bijvoorbeeld http://www.hetvinkje.nl/organisatie/stichting-ik-kies-bewust/. Waarom ze niet werken legt Arjen Lubach op zijn karakteristieke manier uit in deze video.
@Hans,
Ik bedoel natuurlijk de functie van 'het vinkje' tov een etiket op een verpakking. Ik noem dat een logo. Ik heb nooit een stichting op een verpakking zien staan.
Ik heb voor 1 euro een hamburger, een gezonde 'maaltijd' is bijna niet te doen voor die prijs.
Ongezond eten is nu eenmaal zeer toegankelijk en vaak goedkoop.