De inspanningen van Unilever om zijn vervuilende footprint terug te brengen hebben het bedrijf sinds 2008 geen geld gekost, maar €350 miljoen opgeleverd. Daarbij boekt het bedrijf zowel sociale als ecologische winst. Het FD schrijft: Eind 2013 betrok Unilever bijna de helft (48%) van de grondstoffen uit duurzame bronnen, tegenover 14% in 2010. Het concern hielp ruim 300 miljoen mensen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren, tegenover 52 mln in 2010. Verder werden 570.000 kleine boeren ondersteund in 2013.
Polman spreekt van een goede voortgang, maar is is nog niet tevreden. "We moeten meer doen', zegt hij en richt zich daarbij zowel op zaken die binnen zijn directe invloedssfeer liggen als op allianties met bijvoorbeeld overheden en niet-gouvernementele organisaties.
Bestuursvoorzitter
Dit artikel afdrukken
Polman spreekt van een goede voortgang, maar is is nog niet tevreden. "We moeten meer doen', zegt hij en richt zich daarbij zowel op zaken die binnen zijn directe invloedssfeer liggen als op allianties met bijvoorbeeld overheden en niet-gouvernementele organisaties.
Bestuursvoorzitter
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gisteren in dagblad Trouw (redactie duurzaam) de zinsnede dat Unilever 2 miljoen banen gecreerd hebben voor kleine boeren. Ik vraag mij af wat zij van hen kopen. Unilever heeft omzet van > 1 mld op haar grootste producten. Stel bij inkoopkosten 50 % van de omzet (ik vermoed minder) zou dat een omzet per boer/baan betekenen van 250 euro per jaar; 0,68 Euro per dag omzet - voor kosten. Trouw had door moeten vragen.
Volgens mij doen de meeste Food bedrijven al jaaaren aan duurzaamheid, al ver voor het een container begrip werd, alleen we hebben het zo slecht / niet verteld.
Gelukkig kan de marketing machine van Unilever dat wel.
Ik zal het hen vragen (wat bij deze gebeurd is, hoop ik). Misschien willen ze wel gewoon antwoorden en is er geen onderzoeksjournalistiek voor nodig.
Ik zou graag van Unilever willen weten wat ze met 570.000 boeren ondersteund bedoelen. Gewoon feitelijk, inhoudelijk. Misschien is er een goede onderzoeksjournalist die daar eens naar kan gaan vragen.
Wat wil je daarmee suggereren over 570.000 boeren in een cijfer dat een bedrijf zelf in omloop brengt en dat juist stelt zijn inkoop op hen te richten?