Dat vroeg FoodPersonality en ik antwoordde. Het is te lezen in een interview met het januari-nummer van dat blad voor makers en verkopers van etenswaren. Hier vindt u pagina 1 en hier pagina 2.

Het interview werd gemaakt door Marieke Venbrux. Ze referereert in de tekst aan een merkwaardige tekst in het Financieële Dagblad van afgelopen December. Daarin staat nl. dat de Nederlandse overheid bedrijven gaat helpen om met een zogenaamd open, maar in werkelijkheid gesloten 'tegenhanger' van KijkofhetKlopt te komen. Ik moest daarom gniffelen, schrijft ze. En zo was dat ook.

Wij van het echte KijkofhetKlopt hopen dat de overheid de bouw van die Database wel aanbesteedt volgens de daarvoor geldende aanbestedingsregels. Het moet wel kloppen.

Toeval. In de Weekblad-bijlage bij NRC Handelsblad van dit weekend heeft digitale media futuroloog Paul Ostendorf het o.m. over RFID-tags op voedsel. Dat zijn piepkleine informatiedragers die je precies vertellen wat je koopt. Als je het wilt weten, kun je Unox vragen van welke koe de runderbouillon werd getrokken.Als Unox het niet wil vertellen en een ander wel, zou het wel eens kunnen dat je voortaan diens bouillon en de daarvan gemaakte soep gaat kiezen. Gewoon, omdat het beter voelt en omdat het nou eenmaal heel makkelijk te realiseren gaat worden. Dat biedt kansen voor inventieve ondernemers die bereid zijn om open kaart te spelen met hun consumenten. Niet om het wantrouwen weg te nemen, maar om te laten zien hoeveel vertrouwen je in hun product kunt hebben.

Ostendorf vertelt dat een berg producenten daar niet op zit te wachten. Stom, want ik voorspel dat het een kans is die nieuwkomers en slimmeriken niet heel lang meer zullen laten liggen. Al was het alleen maar omdat 'duurzaam' en 'groen' als marketingtruukjes binnenkort ook weer uitgewerkt zijn.
Dit artikel afdrukken