Ook al wilde Albert Heijn lange tijd niet, gisteren was het toch zover. Het vanaf hier veel geplaagde Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn zijn getrouwd. Het is een verstandshuwelijk. Het moest van minister en wetenschap. Het huwelijkscontract is ingegeven door het Voedingscentrum. Het huwelijk werd gisteren officieel ingezegend door onze minister Schippers die eindverantwoordelijk is voor de ongezondheden die u in Nederland als gevolg van onverantwoordelijk verkoopgedrag van derden kunt oplopen.

Ik weet dat ze bij Ik Kies Bewust benieuwd zijn wat foodlog.nl ervan denkt. Wat u vindt, moet u hieronder maar zeggen. Ik persoonlijk moet grinniken om het geknutsel met woorden en blijf er kritisch op.

Vroeger was bewust kiezen met het IKB-logo gezond. Dat zei bijv. ex-staats Clémence Ross van Ik Kies Bewust ooit op TV tegen de Keuringsdienst van Waarde. Dat is nu voorbij. Bewust kiezen is niet eens gezond meer en zelfs minder dan een gezondere keuze. Gezond bestaat niet meer, maar is 'gezonder' geworden. Wat dat betekent is onduidelijk. Gezonder dan gezond? Maar dat kan helemaal niet. Minder ongezond, gezonder dus, dan? Oei, want het gaat wel om basisvoedsel. Lees even mee hoe IKB en AH hun groene en blauwe logo's uitleggen:

Het groene logo met de tekst ‘gezondere keuze’ staat voor de gezondere keuze binnen een groep van basisproducten. Basisproducten zijn producten die veel nuttige voedingstoffen leveren zoals brood, melk en groente en fruit. Het blauwe logo met de tekst ‘bewuste keuze’ helpt bij het maken van een bewuste keuze bij producten die niet tot de basisvoeding behoren zoals soepen, sauzen en tussendoortjes. Uitgangspunt van het systeem is dat consumenten een goede keuze kunnen maken in alle productgroepen; van vlees en brood tot tussendoortjes en sauzen. Daarmee wordt in het hele voedingsassortiment productinnovatie in de richting van gezondere producten bevorderd.

Bewust kiezen is tegenwoordiger ongezonder en gezond kiezen kan niet meer. Ik snap het wel, want het is een gezondheidsclaim die de EFSA - de Europese bewaker van claims op etenswaar - naar de prullenbak zou verwijzen. Producten zijn nl. nooit gezond of ongezond. Gevarieerd eten en met mate,da's gezond. Alleen water drinken of bananen eten is ongezond. Eén zalige bonbon in de maand is een feest en gezond. Maar als consument moet ik denken in groen en blauw. O ja? Wie zegt dat 'blauwe' magere melk gezonder is? Dat geluid hoor je alleen in Nederland. In de rest van de wereld is melk voor jonge dieren, voor een wolkje in koffie of thee of om kaas of yoghurt van te maken. Ze lachen ons dan ook uit. En dat staat gewoon in de krant.
Toch moeten we van het nieuwe logo aan de magere melk, terwijl volle nog niet eens bewust kan zijn. Daarentegen blijft dat liegende Vitaminewater - Sourcy bronwater met een schep suiker - bewust en dus beter dan onbewuste volle melk.

Maar laten we niet zaniken over melk. Tel je zegeningen en tel de lange lijst van groenten en fruit die straks onder de groene sticker prijkt. Maar wat was daar het probleem nou eigenlijk? Telers en tuinders halen er er echt geen zout, suiker of vet uit. Met teveel fruit moet je trouwens oppassen want er zit veel suiker in en da's niet zo'n bewuste keuze. OK, laten we ook daar niet over zaniken.

Er blijft een probleem onder die blauwe sticker kleven. Hij zou prima werken als hij alleen deed wat hij moet doen. Het ding moet fabrikanten motiveren om minder vet, suiker en zout in de spullen te stoppen die we sowieso al te veel eten. Maar het blijft een doekje voor het bloeden zolang die fabrikanten ons nieuw verzonnen Vitaminewater mogen verkopen waarvan we door die sticker denken dat het beter is dan het oude bronwater. Net als de oude IKB sticker maakt de nieuwe blauwe het mogelijk om ons bewust met het logo te flessen.
Het moge duidelijk zijn. Hoeveel van dat soort gevallen blijft bewust bestaan? Als dat er teveel zijn, blijft het dweilen met de kraan open.

Tuurlijk, de huidige logobeheerders hebben zulke misdaden vast niet bedoeld. Maar dan moeten ze die ook niet belonen met een plakkertje. Wel aanpakken. Dat mist nog steeds. Waar blijft toch dat rechtbankje dat ge- en misbruik beoordeelt op basis van duidelijke intenties?
Dit artikel afdrukken