Deze week bracht:
1. Opschudding over een te sexy filmpje van limonademaker Orangina; het zou kinderen op onzuivere gedachten brengen
2. Verontwaardiging over nepkaas; al declaraart een pizzaboer zijn waar correct, mensen kunnen niet weten of er nep of echte kaas op hun pizza of cheeseburger zit

Ik vind het filmpje van Orangina leuk en begrijp niets van de Puttense christelijkheid waarmee het in maar liefst 147 varianten vunzig wordt verklaard. Ik vind het knap gemaakt, in het Frans een mooie woordspeling (Orangina bevat wat vruchtenpulp en is dus 'pulpeuse', een wulpse vrouw noem je ook zo - oei, wat erg) en vrolijk makend. Er wordt niet gelogen. Orangina drink je voor de lol of als je van het leven weet te genieten. Zoiets. Kwaad valt er echt niet in te ontdekken. Het deed me eerlijk gezegd denken aan paradijselijke toestanden waarin wilde dieren elkaar niet opvreten. De rondingen zijn al even Bijbels. Ze doen denken aan de prachtige druiventrossen en borsten uit het Hooglied (zijn hier nog Bijbelvasten?). Je zou verwachten dat Rouvoet voor dergelijke reclame is. Het levensgevoel is immers overduidelijk.

Nepkaas. Waarom de Kinderkeuringsdienst van Waarde zo scoorde in alle media is moeilijk te zeggen. Nog net komkommertijd? Omdat we een kaasland zijn? Omdat we ook al niet meer op kaas kunnen vertrouwen?Of gewoon omdat het een echt scabreus geval is waarin de klant en zijn kinderen worden genaaid waar ze bijstaan? Ik gok op het laatste. Doe een beetje kaas in je product. Doe er veel nepkaas op. Geen probleem, want je mag gewoon zeggen dat er kaas op zit. Die zie je ook, alleen is het voornamelijk in kaaskleur geverfde hard gemaakte palmolie die ongemerkt opgaat in de ingredientendeclaratie die ook op de pizzabodem slaat. Resultaat: een besparing van tientallen procenten in basiskosten voor de fabrikant die je doelbewust misleidt.

Ik zou weleens willen weten wat nou erger is, een onschuldig sappige droom van een snoepreclame (maar het blijft snoep - en limonade van Orangina is dat ook) of producten die liegen? Anders gezegd: als je Rouvoet, Klink of Verburg heet, waar zou je dan je munten op zetten? Je moet kiezen, want je munten zijn schaars. Je moet dus goed weten hoe je het aanpakt, anders wordt het niks.

De VWA was al duidelijk naar de Consumentenbond: niet inzetten op nepkaas en analoge gevallen want die verneuken de consument perfect legaal.
Wat nu?



De lange versie van het Orangina-filmpje:


Dit artikel afdrukken