Een opmerkelijk bericht, gezien de discussie over de gemiddelde verkoopprijs van wijn, toch gek dat de wijndrinker dat genieten noemt ;-) Nee da's flauw.

De foto onderstreept het feit dat de dames tijdens het boodschappen-doen de wijnen inkopen. Die goedkope dus. Mannen zijn verspillers en kopen die ene dure fles van het jaar.

De wijndrinkende consument beschouwt zichzelf vooral als een genieter. Dat blijkt uit marktonderzoek door Trendbox in opdracht van het Productschap Wijn. Ook neemt de liefde voor wijnen steeds meer toe in Nederland. In 1998 zag 32% van de consumenten zichzelf nog als een wijnliefhebber. Dat is nu toegenomen naar 47%. Jong volwassenen beschouwen zichzelf eerder als gangmakers als het gaat om het drinken van wijn. Zij zien het drinken van wijn vooral als een sociale bezigheid. Gezelligheid en vrolijkheid zijn hier onlosmakelijk aan verbonden.

Naast het feit dat wijn populairder wordt neemt ook de kennis over wijnen toen. 56% van de consumenten vergaart wijnkennis via wijnproeverijen, 32% via wijnevenementen en 24% door een wijncursus te volgen. Ook vrienden en kennissen zijn een informatiebron voor de consument. De behoefte aan wijnkennis is met 30% toegenomen.

De wijn koopt de consument via diverse kanalen. 90% drinkt wijn in het restaurant, 56% op het terras en 44% in het café. Voor thuisgebruik koopt 10% wijn via het internet. Op die manier hoopt men wijnen te ontdekken die niet in de winkel te koop zijn. Net als op de winkelvloer kopen consumenten eerder een wijn als deze in de aanbieding is. In de horeca kiest 79% voor de huiswijn.


Bron: Slijtersvakblad - p. 8 met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken