Varkenshouders hebben maar één knop om het hoofd boven water te houden, dat is de volumeknopNederland telt volgens ramingen van het CBS nu bijna 12,6 miljoen varkens. Ook in Spanje (+ 6,2 procent), Frankrijk (+ 2,3 procent) en Denemarken (+ 1,4 procent) steeg het aantal varkens.
Volumeknop
‘Het overaanbod van varkens in de EU wordt nu goed zichtbaar. Doordat Rusland niet meer beschikbaar is als afzetmarkt, blijft een substantieel deel van het aanbod op de Europese markt. Dit leidt tot lage prijzen. En varkenshouders hebben maar één knop om het hoofd boven water te houden, dat is de volumeknop’, schetst Jansen de situatie.
Overigens vindt Jansen dat de discussie over herstructurering niet alleen op nationaal niveau moet plaatsvinden, maar óók op Europees niveau. Dat schrijft de Nederlandse Vakbond Varkenshouders in een zojuist uitgebracht persbericht.
Fotocredits: Zeug met biggen, KathrynW1
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Europa weet over het algemeen doeltreffend op te treden met mededingingsperikelen (boetes uitdelen vooral), en met de ruif aan subsidies voor de bergboeren , maar als het om varkens en vluchtelingen gaat? Met de handen in het haar!, eigen volk eerst!~Jammerdonnerwetter noch mal zu!
Zeug met bigjes liggen er zo te zien vredig, natuurlijk en diervriendelijk bij, dat is wel eens anders in fort Europa!
De varkensnestor van Nederland, Han Swinkels (docent varkenshouderij aan de HAS in Den Bosch), ziet de herstructurering anders: hij neemt de gedachte van gesloten ketens over. Dat zegt hij tegen Resource. Quote: in gesloten ketens is "het aanbod in balans met de marktvraag." Wat mij betreft is dat een belangrijk uitgangspunt.
hè, hè, moeten we daar nou zoveel moeite voor doen om dat erkend te krijgen. Las onlangs in DFT: "Boze boer moet leven met crises". Mijn stelling is dat de boze boer moet leren de crisis te voorkomen. Er zijn twee manieren: de keuzeknop en zoals Dick Veerman aangeeft via Richard van de Crommert van De Telegraaf: "Maak er een merk van". Alleen op te lossen: hoe dat te doen?
Boeiend dat nu ook de NVV het standpunt inneemt dat krimp noodzakelijk is om de sector als geheel robuuster te maken. Het maken van ketenafspraken kan voor een aantal bedrijven prima werken, maar dan moet je wel onderhandelingspositie opbouwen. Dat kan door onderscheidende concepten, zeker. Maar het begint vooral bij krapte in aanbod. Op het moment dat die krapte wordt bereikt is "de volumeknop" niet het juiste instrument om geld te verdienen voor de langere termijn, dat heeft het verleden inmiddels in voldoende mate bewezen. Afspraken maken met de keten over volumes en prijzen op een moment dat inkopers blij zijn dat ze hun volume bij elkaar krijgen zijn dat wel. Maar nogmaals, dan moet je wel eerst de positie om te onderhandelen hebben, die krijg je niet omdat je zielig bent of met een tractor door Parijs rijdt.
Daarom zijn ketenafspraken nu weinig zinvol. De afnemer zit in een machtspositie en gaat de leverancier echt niet helpen omdat hij hem zo aardig vindt. Er zal dus een evenwicht moeten worden gecreëerd.
En die afnemer wil echt lokaal aanvoer. Want vers varkensvlees distribueren op grote afstand van de verwerking is geen gemakkelijke opgave. Het is ook niet slim, want de kosten van derving, logistiek en verpakking worden duurder en duurder. Daar zit dus meerwaarde voor de lokale primaire productieketen. De rest is drijfzand.
Krimp oké, maar dan ook krimp in de veevoerproductie. Varkenssector krimpen en veevoerproductie niet krimpen gaat geheid wringen.
Zoals de kaarten nu geschud zijn wordt er aangestuurd op een ineenstorting van veevoermarkten.
Zijn we nog verder van huis.