Coöperatie de Heyde Hoeve uit Gerwen (Noord-Brabant) won gistermiddag de titel ‘Beste varken van Nederland’.
Een smaakjury met culinair journalist Jeroen Thijssen (Trouw), Robert Jeurissen (restaurant Coco Pazzo in Houten) en Johan van Uden (slagerij Chateaubriand in Heemstede) koos uit de meest innovatieve inzendingen de lekkerste. Van Uden: “Het oordeel van de jury was unaniem. Als je het varkensvlees van de Heyde Hoeve in je mond steekt proef je het meteen. Sappig, goeie bite, goeie smaak.”
Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er naast grote hoeveelheden anoniem varkensvlees (Nederland produceert 25 miljoen biggen per jaar), steeds meer varkenshouders met onderscheidende concepten op de markt komen. Deze koplopers werken op allerlei manieren aan verbetering van het dierenwelzijn, het sluiten van regionale kringlopen, verminderen van antibiotica. Zij betrekken het voer uit de regio, zoeken naar nieuwe afzetkanalen en rechtstreeks contact met de consument, werken met zeldzame rassen, verwerken een teveel aan mest tot stroom of voeren hun beesten met lupinen, kruidenmengsels of eikeltjes. ‘Gewoon biologisch varkensvlees’ of ‘gewoon varkensvlees met een ster’ is op smaak niet te onderscheiden van gangbaar. Nieuwe rassen of ander voer geven die onderscheidende smaak wel. Hoe bekender consumenten raken met deze nieuwe manieren van varkens houden, hoe makkelijker het zal worden voor anderen om te innoveren op weg naar een lekkerdere en verduurzamende wereld.
Vijftien varkenshouders deden mee aan deze wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse varkenshouderij hebben zoveel varkenshouders inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury met Han Swinkels (HAS Den Bosch), Onno van Eijk (ex-WUR, thans Stichting Natuur & Milieu) en Ad Kemps (Coppens Diervoeders) koos de meest innovatieve finalisten die meedongen naar de titel: Heijde Hoeve, Beemsterlant Varken, Het Vechtdal Varken, Livar en Elshorst Puur. Buitengewone Varkens was wel gekozen in de finale, maar kon helaas geen vlees leveren.
Drijvende kracht achter de Heyde Hoeve is Tiny Scheepers. De Heyde Hoeve is een coöperatie van vier boeren. Gezamenlijk hebben zij 15 bedrijven over heel Nederland, met in totaal 250.000 dieren. De varkens die verkocht worden onder het merk de Heyde Hoeve hebben 1 m2 per dier. De biggen worden niet gecastreerd. Het voer voor de dieren komt voor 40-50% uit Nederland (granen van akkerbouwers rondom een van de boerderijen en breivoer). De Heyde Hoeve werkt met varkens van het Duroc-ras, onderscheidend in smaak en kwaliteit. Drie van de vier boeren hebben mestverwerkingsinstallaties. Zij produceren stroom uit biogas, wat naast energie voor het eigen bedrijf ongeveer 6000 huishoudens van energie voorziet. 1 van deze 3 boeren werkt met een mestverwerkingsinstallatie die ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig mestproduct produceert. Dit product is weer bruikbaar voor akkerbouwers.
Kopfoto, vlnr: Robert Jeurissen, Jeroen Thijssen, Johan van Uden; foto onder: 2e van links: Tiny Scheepers, r en l de organisatoren, Sandra van Kampen (Urgenda) en Dick Veerman (Foodlog); Fotocredits: NieuwVers
Dit artikel afdrukken
Urgenda en Foodlog organiseren deze wedstrijd om duidelijk te maken dat er naast grote hoeveelheden anoniem varkensvlees (Nederland produceert 25 miljoen biggen per jaar), steeds meer varkenshouders met onderscheidende concepten op de markt komen. Deze koplopers werken op allerlei manieren aan verbetering van het dierenwelzijn, het sluiten van regionale kringlopen, verminderen van antibiotica. Zij betrekken het voer uit de regio, zoeken naar nieuwe afzetkanalen en rechtstreeks contact met de consument, werken met zeldzame rassen, verwerken een teveel aan mest tot stroom of voeren hun beesten met lupinen, kruidenmengsels of eikeltjes. ‘Gewoon biologisch varkensvlees’ of ‘gewoon varkensvlees met een ster’ is op smaak niet te onderscheiden van gangbaar. Nieuwe rassen of ander voer geven die onderscheidende smaak wel. Hoe bekender consumenten raken met deze nieuwe manieren van varkens houden, hoe makkelijker het zal worden voor anderen om te innoveren op weg naar een lekkerdere en verduurzamende wereld.
Vijftien varkenshouders deden mee aan deze wedstrijd. In een open gesprek met publiek en deskundigen zijn op Foodlog vragen gesteld en meningen gedeeld. Niet eerder in de geschiedenis van de Nederlandse varkenshouderij hebben zoveel varkenshouders inzicht gegeven in hun drijfveren en prestaties. Een vakjury met Han Swinkels (HAS Den Bosch), Onno van Eijk (ex-WUR, thans Stichting Natuur & Milieu) en Ad Kemps (Coppens Diervoeders) koos de meest innovatieve finalisten die meedongen naar de titel: Heijde Hoeve, Beemsterlant Varken, Het Vechtdal Varken, Livar en Elshorst Puur. Buitengewone Varkens was wel gekozen in de finale, maar kon helaas geen vlees leveren.
Drijvende kracht achter de Heyde Hoeve is Tiny Scheepers. De Heyde Hoeve is een coöperatie van vier boeren. Gezamenlijk hebben zij 15 bedrijven over heel Nederland, met in totaal 250.000 dieren. De varkens die verkocht worden onder het merk de Heyde Hoeve hebben 1 m2 per dier. De biggen worden niet gecastreerd. Het voer voor de dieren komt voor 40-50% uit Nederland (granen van akkerbouwers rondom een van de boerderijen en breivoer). De Heyde Hoeve werkt met varkens van het Duroc-ras, onderscheidend in smaak en kwaliteit. Drie van de vier boeren hebben mestverwerkingsinstallaties. Zij produceren stroom uit biogas, wat naast energie voor het eigen bedrijf ongeveer 6000 huishoudens van energie voorziet. 1 van deze 3 boeren werkt met een mestverwerkingsinstallatie die ook nog eens een kwalitatief hoogwaardig mestproduct produceert. Dit product is weer bruikbaar voor akkerbouwers.
Kopfoto, vlnr: Robert Jeurissen, Jeroen Thijssen, Johan van Uden; foto onder: 2e van links: Tiny Scheepers, r en l de organisatoren, Sandra van Kampen (Urgenda) en Dick Veerman (Foodlog); Fotocredits: NieuwVers
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick, we zien uit naar het vervolg waar ook de andere exotische rassen meegenomen worden in duurzaamheid en smaak. Nogmaals Urgenda, Foodlog, een geweldig initiatief. Dank! Keep going making THE world more sustainable!!
Tiny, een voor jullie heel gunstig verslag in Trouw vandaag.
@Norbert Mergen-Metz #6
Het gaat over de jaarproductie van 250.000 stuks gedeeld door 3 ronden opleg per jaar is dit 88.000 gedeeld door 15 bedrijven gemiddeld is ongeveer 5000 dieren per bedrijf. Wat een equivalent is van het gezinsbedrijf van de toekomst.
@Dick, ik weet echt niet hoe andere proeverijen gebeuren.
Wel is het handig om alles zo simpel mogelijk te houden, met de maximale expansie.
Simpel houdt dus in,
-zoals nu, je hebt ongeveer 15 deelnemers.
-je koopt de producten precies zoals ze bij consumenten aangeboden worden, dus anoniem, erg belangrijk.
-blind proeven.
-en dan genieten, immers de uitslag komt er toch wel, maar de fundering is goed, en de lijnen zijn naar de consument.
-wel kritische vragen stellen naar de deelnemers, zodat het ook transparant en controleerbaar is, dat is goed ook, zodat de spanning qua competie gezond is.
-uitslag focussen op concepten in verschil met wat anoniem in het schap ligt richting consument, immers de consument is juist wel heel belangrijk, ook al is 5% maar bereikbaar nu, geen timeline zou gezet moeten worden zonder eindstation consument.
-allemaal een winnaar maken ipv 1 winnaar, immers de winnaar is het concept, en de passie achter het concept.
-veel artikelen schrijven zoals in trouw, maar niet vanuit, dit is de winnaar de nummer 1, immers het het lijdt de aandacht af van de concepten.
-plus alle verkooppunten noemen voor alle 15 deelnemers, zodat als het toch een competitie is van 1 tot 15, zodat allen expansie hebben op verkooppunten.
-maar stel dat je toch een nummer 1 wil, dan ga je alleen tot een 1 tot 5, en 6 tot 15 benoem je als gedeelde 6e plaats, immers niemand wil laatste worden.
Maar deelnemers eigen prodcuten mee laten nemen, nee, dat is nu net wat je niet moet doen.
Bij een volgende rode wijn proef ga ik wel in de jury zitten, no problem.
Patrick, ik stel voor dat je voorstelt dat alle proeverijen verboden worden wegens noodzakelijke tekortkomingen.