Al zul je nu al begrijpen waarom je verward bent geraakt, je schijnt te moeten geloven dat je te dom bent om zelf op die manier over duurzaamheid na te denken. Niemand informeert je immers, dat raadt je de koekoek.
AH baas Dick Boer en zijn team zochten een paar geluksvogels uit al die labels en logo’s om zich van voldoende keurige autoriteit te verzekeren. Die mogen nu hun verwarrende logootjes bijplakken op het nu eindelijk helderheid verschaffende Puur & Eerlijk huiskeurmerk. Marketingkenners begrijpen het meteen. Zo bouw je slim een huismerk en ben je die slimme geldverdienende keurmerken nog slimmer af. Dat is nou superknappe marketing!
Keizer Albert lacht. Hij legde vandaag de basis om met zijn marktmacht niet alleen de A-merken, maar ook de keurmerken de markt uit te werken. Keizer Albert heeft ze immers voor het kiezen en kan, zoals mensen die gevarieerd van bil gaan het noemen, 'een beetje wisselen'.
Toch zijn de keurmerkkoningen blij. Blakend van zelfvertrouwen en met woorden die het Grote Goed dienen steken ze de kop in het zand. "Deze stap is een duidelijk antwoord op de toenemende vraag van consumenten naar producten die bijdragen aan een betere toekomst'', zegt Coen de Ruiter van Max Havelaar. Zijn Max is een van die nieuwe merken, pardon keurmerken natuurlijk, die Albert straks helemaal in zijn zak steekt.
Ben ik nou zo bang dat AH de standaards voor Fair Trade gaat bepalen? Of voor CO2 geswapte biologische groenten en duurzame vis? Welnee, da's al jaren een internationale windhandel waar vooral salarissen van worden betaald. Da's alles, al kun je erop wachten dat een paar multinationaal samenwerkende supers heel wat teweeg kunnen brengen. Er valt immers heel wat salaris te besparen als je een gezamenlijk huiskeurmerk bij elkaar weet te huismarketen.
Nee, bang ben ik vooral voor de dierwelzijnsregelaar in het spel. Daar is alleen maar een Nederlands label voor, de sterren van die brave en echt goedbedoelende Dierenbescherming. Daar in Den Haag zitten ze nu met een probleem. Om de woorden van De Ruiter even te lenen, een betere toekomst zoals zij die willen, kunnen ze op hun buik schrijven. Die van de definities van alweer jaren geleden is wat AH betreft nog minstens 10 jaar goed genoeg.
Beter is niet nodig. Keizer Albert heeft zijn ware aard laten zien rond Volwaard.
Wist je dat die nu al niet meer geslacht wordt, zoals eigenlijk de bedoeling was?
Nee, natuurlijk niet, want vandaag is het feest.
Ik vind het een positieve actie. 'Voting with your fork'-achtig. NGO-ig van het publiek zelf, zonder de zinloze topstructuur die te vaak zonder voldoende kennis opererende organisaties hebben. Dat staat me in principe erg aan. Vermits het publiek maar weet op welke gronden het zijn beloningen uitdeelt.
Bij Albert Heijn kun je - het zij maar weer eens gezegd, juist in deze draad - rustig vlees kopen ook als je je zorgen maakt over soja-importen, al beweert Milieudefensie van niet en denken nu waarschijnlijk veel mensen er net zo over.