Terwijl de Nederlandse supermarkten over zijn gestapt op trager groeiende kip die minder welzijnsproblemen heeft, serveert McDonald's ook in 2017 nog plofkip. McDonald's probeert weliswaar het dier een beter leven te geven door de transporttijden naar de slacht te verkorten en, zegt Wakker Dier, "een smartphone aan extra leefruimte" en een eigen controlesysteem, "maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip". Daarom roept Wakker Dier de fastfoodketen op te stoppen met de ploffer. Wakker Dier schrijft in het persbericht:

“McDonald’s is een gigantisch bedrijf met veel macht. Maar in plaats van haar verantwoordelijkheid te nemen, kiest ze ervoor om plofkip te blijven verkopen. Wij waarschuwen consumenten hiervoor en vragen hun hulp om de kip te redden. Eet geen plofkip bij McDonald’s!”

Wereldwijd 'probleem'
Wakker Dier startte in 2016 startte Wakker Dier met de campagne tegen McDonald's. Het is de eerste campagne van de organisatie tegen een wereldwijd opererend Amerikaanse bedrijf dat zijn kip, patat en sauzen overal in de wereld hetzelfde wil laten smaken. De kip van McDonald's moet extra mals zijn, nog malser dan een gewone ploffer. Niet-ploffers zijn echter een beetje steviger van beet. Wakker Dier zorgt nu dus voor een smaakprobleem binnen een multinational.

Realiseert Wakker Dier zich dat ze dus eigenlijk voor het eerst campagne voeren voor een welzijnskip in de hele wereld? McDonald's zal immers willen vasthouden aan dezelfde kip overal in de wereld.

Anne Hilhorst van Wakker Dier zegt: "We weten dat McDonald's een groot internationaal bedrijf is met internationale eisen. Juist daarom is het van groot belang dat deze speler in actie komt. Het bedrijf heeft de middelen, de macht en de verantwoordelijkheid om deze belangrijke stap door te voeren. De Nederlandse consument is gemakkelijk overgestapt op de niet ploffende kip, waarom zou dit voor de klanten van McDonald's wel een groot probleem zijn? Tegelijkertijd is al gebleken dat de consument het enorme dierenleed van de plofkip wél een groot probleem vindt. Hoog tijd dus voor McDonald's om in actie te komen."

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In de nieuwe tv-spot illustreren "kreupele Cripple", "volgevreten Fatty", "oververhitte Puffy" en "Blisty met zijn voetzweren" opnieuw het dierenleed van de snelgroeiende plofkip.

Dit artikel afdrukken