We moeten minder meer eten. Dat regelt Danone, zegt Wouter Klootwijk. Maar wel klote dan, vindt hij.
Er is een nieuwe verpakking van drinkyoghurt. Voor kinderen. Een dolkomisch plastic stripfiguur.
Kinderlokker
In de holte zit 100 gram roze Danone drinkyoghurt. En weer hebben ouders iets om tegen te vechten. Het flesje is zo leuk dat je kindje het zielsgraag hebben wil. Zegt Danone in reclame die niet bestemd is voor argeloze burgers, maar voor inkopers van de kruidenierderij. Het flesje is een kinderlokker.
Weinig voor veel
Het is het doel van Danone, vanzelfsprekend, om zoveel mogelijk te verkopen. Wacht, nee, om zo weinig mogelijk te verkopen voor zoveel mogelijk geld. Niks mis mee vinden wij van de VVD. Flesje doet het. Er zit weinig in dat relatief veel kost.
Waar zitten we dan mee?
Gezonde voedingsprofeten beschimpen elkaar in de loopgraven (ook op Foodlog af en toe) maar zijn het over slechts één ding gloeiend eens. Wij van de rijken moeten in elk geval MINDER eten.
Tegen het verlangen naar minder
Danone wil natuurlijk meer. En zegt dat ook brutaalweg. Niet tegen ons, bezorgde ouders, maar tegen de kruidenier: ‘Het flesje gekleurde dunne yoghurt creëert een nieuw consumptiemoment’. Aap uit mouw, voor de zoveelste keer. Wie meer verkopen wil moet nieuwe eet- en drinkmomenten verzinnen. Tegen het verlangen in naar minder. Het flesje yoghurt is ‘voor onderweg’, zegt Danone.
Rot vader
Wat zit er in? 17,5 gram droge stof en 82,5 gram water. En van die droge stof is, hallo, 13 gram suiker. En ze noemen het zuivel.
Nee lief kind, je krijgt het niet. Dan maar een rot vader, ik.
Klote Danone!
Fotocredits: huilend kind, Rifat Attamimi, flesje drinkyoghurt Danone, W. Klootwijk
Dit artikel afdrukken
Kinderlokker
In de holte zit 100 gram roze Danone drinkyoghurt. En weer hebben ouders iets om tegen te vechten. Het flesje is zo leuk dat je kindje het zielsgraag hebben wil. Zegt Danone in reclame die niet bestemd is voor argeloze burgers, maar voor inkopers van de kruidenierderij. Het flesje is een kinderlokker.
Weinig voor veel
Het is het doel van Danone, vanzelfsprekend, om zoveel mogelijk te verkopen. Wacht, nee, om zo weinig mogelijk te verkopen voor zoveel mogelijk geld. Niks mis mee vinden wij van de VVD. Flesje doet het. Er zit weinig in dat relatief veel kost.
Waar zitten we dan mee?
Gezonde voedingsprofeten beschimpen elkaar in de loopgraven (ook op Foodlog af en toe) maar zijn het over slechts één ding gloeiend eens. Wij van de rijken moeten in elk geval MINDER eten.
Tegen het verlangen naar minder
Danone wil natuurlijk meer. En zegt dat ook brutaalweg. Niet tegen ons, bezorgde ouders, maar tegen de kruidenier: ‘Het flesje gekleurde dunne yoghurt creëert een nieuw consumptiemoment’. Aap uit mouw, voor de zoveelste keer. Wie meer verkopen wil moet nieuwe eet- en drinkmomenten verzinnen. Tegen het verlangen in naar minder. Het flesje yoghurt is ‘voor onderweg’, zegt Danone.
Rot vader
Wat zit er in? 17,5 gram droge stof en 82,5 gram water. En van die droge stof is, hallo, 13 gram suiker. En ze noemen het zuivel.
Nee lief kind, je krijgt het niet. Dan maar een rot vader, ik.
Klote Danone!
Fotocredits: huilend kind, Rifat Attamimi, flesje drinkyoghurt Danone, W. Klootwijk
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Goeie tip Robin, de boel lekker vies maken, dan zeuren ze er niet meer om.
Kopen, stiekem 2 scheppen zout in doen, kind laten drinken, kind genezen. Klaar.
Als ik zoek naar 'verpakking' op de site van Danone, die beweert zo goed te zijn voor de gezondheid vind ik geen info.
Duits onderzoek heeft laten zien dat ook bepaalde zogenaamd 'veilige' kunststof drankverpakkingen (onbekende) hormoonverstorende stoffen bevatten. In hoeverre dat hier het geval is? Ik koop voor mijn zoon zo weinig mogelijk in kunststof flessen/flesjes (maar ben hier niet heilig in). Dat beschouw ik als mijn vaderlijke verantwoordelijkheid.
Zure producten (koolzuur, fosforzuur, citroenzuur, melkzuur) zorgen voor verhoogde migratie van deze stofjes naar de inhoud. En een 100 ml flesje geeft relatief veel meer contact met het plastic dan een 1,5 liter fles. En wat doet een groot deel van de jeugd (en ouderen) met plastic flesjes - in diverse landen nog extremer dan hier (omdat er niks openbaar opgeruimd wordt)? Die komen uiteindelijk in zee...
Het folietje aan de bovenkant is verlijmd. Als je dat er aftrekt blijven lijmstoffen op het mondstuk achter. De gebruikte lijmstoffen in drankverpakkingen omvatten bijv. epoxyharsen en poly-urethanen... wat is er bekend over de gevolgen hiervan?
Danone is kampioen verzoeten van toetjes.
Koop gewone of speciale yoghurt in glazen fles of pak, en snijd er een half pond aardbeien en een banaan of appel doorheen, met eventueel wat honing en echte vanille (van de vanilleschillen die je overhoudt kun je de perfecte vanille-rietsuiker maken). Pure gezondheid! Ook dat beschouw ik als mijn vaderlijke verantwoordelijkheid.
En per liter ben je nog goedkoper uit ook...
Mijn zoon is de enige in zijn klas die een speciale lunch meekrijgt - niet alleen wat drinken betreft. Hier is nog heel wat vaderlijke ontwikkeling nodig...
Het voegt weinig toe, maar eigenlijk vind ik het creëren van nieuwe 'consumptiemomenten' op zichzelf al onverantwoord in een omgeving waarin dat aantal consumptiemomenten beter omlaag kan. Los van de waardeloze inhoud (twee snoepjes in water) en de foute verpakking. Misschien beter om juist daar uitleg over te vragen: hoe ze genoemde verantwoordelijkheid willen nemen, door meer consumptiemomenten in het leven te roepen.
#33 , mooie theoretische benadering. Niet uitvoerbaar in de praktijk of je zou over een geneesmiddel spreken.
Wel een mooi streven