De restaurantsector In Frankrijk liet in 2015 gemengde resultaten zien. Traditionele restaurants hadden het opnieuw moeilijk, maar de 'snelle hap' deed het voorzichtig beter. Dat blijkt uit diverse statistische bronnen, schrijft Les Echos.
Consultantsbureau NPD meldt dat het restaurantbezoek met 0,7% afnam over een periode van 12 maanden. Vorig jaar waren er 5,51 miljard restaurantbezoeken.
In de snelle hap-sector daalde het aantal bezoeken met 0,5% tot 3,37 miljard restaurantbezoeken, maar stegen de bestedingen met 0.2% tot €16,32 miljard. De klassieke restaurants zagen hun inkomsten teruglopen met 1,5% tot €19,6 miljard.
Het succes van de fastfood formules is met name toe te schrijven aan de opkomst van 'fast casual' eten. Dat is fastfood rondom een bepaald thema of vanuit 'beter eten', waar klanten meer voor betalen dan voor traditioneel fastfood.
Cijfers van de Groupement national des indépendants laten in het vierde kwartaal een daling zien van 9,5% voor de omzet van klassieke restaurants. Dat is vooral toe te schrijven aan de daling van het restaurantbezoek in en rond Parijs. De aanslagen van november hebben een zware domper gezet op het restaurantbezoek in Parijs. Volgens het Syndicat national de la restauration thématique et commerciale stond de teller 7 weken na de aanslagen op -20% in Parijs zelf en -6% in de Parijse regio.
Echos - La nouvelle restauration rapide gagne du terrain
Consultantsbureau NPD meldt dat het restaurantbezoek met 0,7% afnam over een periode van 12 maanden. Vorig jaar waren er 5,51 miljard restaurantbezoeken.
In de snelle hap-sector daalde het aantal bezoeken met 0,5% tot 3,37 miljard restaurantbezoeken, maar stegen de bestedingen met 0.2% tot €16,32 miljard. De klassieke restaurants zagen hun inkomsten teruglopen met 1,5% tot €19,6 miljard.
Het succes van de fastfood formules is met name toe te schrijven aan de opkomst van 'fast casual' eten. Dat is fastfood rondom een bepaald thema of vanuit 'beter eten', waar klanten meer voor betalen dan voor traditioneel fastfood.
Cijfers van de Groupement national des indépendants laten in het vierde kwartaal een daling zien van 9,5% voor de omzet van klassieke restaurants. Dat is vooral toe te schrijven aan de daling van het restaurantbezoek in en rond Parijs. De aanslagen van november hebben een zware domper gezet op het restaurantbezoek in Parijs. Volgens het Syndicat national de la restauration thématique et commerciale stond de teller 7 weken na de aanslagen op -20% in Parijs zelf en -6% in de Parijse regio.
Staat nu voor via de onderzoek groep:
Burger Kitchen:
Dit onderzoek gaat over een nieuwe dienst. Wij zijn benieuwd wat u hiervan vindt. Hieronder volgt een korte beschrijving van deze dienst. Wilt u deze rustig doorlezen.
New York Pizza
New York speelt in op de trend van vraag naar eerlijk en vers fast casual eten. Zij bieden sinds kort een zelfgemaakte hamburger met als ingredienten 100 procent rundvlees van topkwaliteit, peper, zout en liefde voor het vak.
New York Pizza beheerst het bezorgproces als geen ander, dus garanderen zij een overheerlijke warme, luxe, verse en eerlijke hamburger. De burger wordt de Burger Kitchen genoemd.
Bar35 in Den Bosch. Je ziet ze ineens overal opduiken dit soort tentjes. Duidelijk thema, quasi nonchalante inrichting, jong personeel (met baard).
Aart, waar was dat?
Ik meen deze trend ook in Nederland te signaleren. Zat van de week op een maandagavond in een hip burgertentje. Gemiddelde prijs van een broodje hamburger met een handvol friet: €15,- En was het nou zo bijzonder wat ze serveerden? De menukaart suggereerde van wel, de praktijk bewees van niet. Maar het hing er met de benen buiten.