De VN riepen 2016 uit tot Internationaal jaar van de boon om ‘peulvruchten erkenning te geven voor al het goede dat zij ons als voedingsmiddel bieden’. Dat had effect in Nederland. De consumptie van peulvruchten steeg vorig jaar met 12%, volgens groentefabrikant HAK. Vooral linzen bleken populair, de consumptie hiervan nam toe met 35%. Ook de verkoop van zwarte bonen, kikkererwten en kidneybonen steeg, vooral onder jonge mensen. De bruine boon blijft de meest verkochte peulvrucht. Ondanks de stijging eten Nederlanders nog altijd maar 20% van de hoeveelheid bonen die de gemiddelde Europeaan eet, meldt HAK toch nog wat teleurgesteld.
HAK - Linzen ongekend populair in 2016
Lees ook
Wouter, volgens dit dit stukje van begin 2016 eet de gemiddelde Nederlander ruim 3,5 ons bonen per jaar. De veeleter ca. 10x zoveel, 3,5 kilo dus.
Wat je las, mag je als volgt verder uitrekenen: jaarlijks 1,2 ons per - ik denk - inwoner van Nederlander boven de 12 erbij. Het is niks naast het aantal kilo's vlees (ca. 45 kg/pp uit mijn hoofd) dat we eten: 100 maal zo weinig bonen als vlees .
In dat stukje lees je ook nog eens waarom bonen zo goed zijn. Laat ik er maar reclame voor maken. En als je aandelen HAK kunt kopen, moet je dat natuurlijk doen. Maar dat gaat niet. Nadat Heinz het verkocht, werd het van een slim management en een slimme geldschieter die door had wat jij ook weet: bonen, daar zit groei in. 35% per jaar en het was al heerlijk rendabel. En dat met een product waar iedereen, tot Ban Ki-moon aan toe, gratis reclame voor maakt!
Stom dus van Heinz.
Het is met deze cijfers eender als met vreugde over stijging van omzet in biologisch.
35 procent meer linzen. Doe eens kilo's, Hak (of Foodlog), en dan omrekenen naar wat men noemt, per hoofd van de bevolking.
Mening: bonen moeten nog veel meer onder aandacht gebracht worden van argeloze burgers. Zo goed eten.