Groentenconservenbedrijf HAK wordt niet verkocht. Investeringsmaatschappij NPM Capital blijft eigenaar van het bedrijf uit Giessen. HAK blijft werken met dezelfde distributeurs, met langlopende contracten. Dat zegt Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, in het FD.

Afgelopen zomer nam NPM Rabobank in de arm om alle strategische opties voor het bedrijf in kaart te brengen. Volgens bronnen van het FD sprak het bedrijf met verschillende partijen over een overname. HAK en NPM ontkennen. "Verkoop was niet aan de orde", aldus Hoogeboom. "We hebben gezamenlijk onderzocht met welke partijen we de internationale groei van HAK het beste kunnen vormgeven. We hebben gekeken of we een strategische partner konden vinden voor onze distributie in het buitenland." De uitkomst van het proces is dat er niets verandert.

HAK maakt vandaag bekend dat de omzet in 2015 met 4% groeide naar €77,5 miljoen. Het operationele resultaat groeide met 27%, van €8 miljoen naar €10,1 miljoen. Dat leverde een nettowinst op van €46.000.

De afgelopen jaren bracht HAK zijn productaanbod terug van 620 naar 225 artikelen en stopte HAK met de productie voor huismerken. Het bedrijf richt zich nu op internationale expansie, waarbij Spanje bovenaan het lijstje staat. Ook zet HAK vol in op de stijgende populariteit van peulvruchten. In Nederland groeide de markt voor peulvruchten afgelopen jaar met 8% en wist HAK 13% meer bonen en linzen af te zetten. Topkok Herman den Blijker is het boegbeeld van de campagne waarmee HAK Nederland aan de bonen wil krijgen. "We hebben Herman voor langere tijd vastgelegd", aldus Hoogeboom. "Hij wil van Nederlanders bonenvreters maken."

Conclusie: de bestaande investeerders in HAK zien meer geld uit HAK dan nu uit een verkoop zouden komen. Nu de boon wereldwijd wordt gepromoot zijn er volop kansen om het bedrijf eerst veel meer waard te laten worden.
Het Financieele Dagblad - HAK niet verkocht, NPM blijft eigenaar
Reageer
  • Deel
Druk af