Maar hoe zit het met die afprijzing van zeven en een halve naar zes euro? Nep! Geen Nederlander die voor dit uitgelezen Paaskoopje eerder ooit € 7,49 betaalde. Het stond nl. nooit voor die prijs in het rek.
Een prijs die in een absurde relatie staat tot de kostprijs, maar minder duur lijkt dan de nog krankzinniger prijs met een streep er door. Voor deze feestelijke keer kan het je niet schelen.
Je wordt verleid tot koop en laat je domweg bestelen.
Je hebt Feestdagenprijsnep, zoals deze, en het hele-jaar-door-nep. En die is minder onschuldig dan het lijkt. Ooit hoonden we hier een boerenvoorman weg die beweerde dat je beter bij de Lidl dan bij AH kunt kopen. AH moet wel schunnig veel verdienen op het een (vleeswaar, groenten en fruit enerzijds en Excellente anderzijds) omdat het bedrijf op andere winkelwaar (WC papier, Heinekenbier en andere A-merken) te veel weggeeft. 'Cross-subsidie' noemen ze dat met een chique woord. Het is een fundamenteel scheef business model. De duurkopende klanten subsidieren klanten die goedkoop WC Papier inslaan. Daarom is bij Lidl en Aldi m.n. vers vele malen goedkoper en ook veel andere producten. Ze hoeven geen A-merken premie te betalen omdat ze bijna alles met fancy huismerken doen.
Prijsnep is, zo zegt AH tegen de business analist, een noodzakelijke strategie. Ja, om de nep die in het totale business model is geslopen onder controle te houden.
Door AH's hoge en Lidl's lage prijzen voor verse groenten, fruit en vleeswaar denk je wellicht dat die 'vuile discounter' de boer niet naar behoren betaalt en de keurige Heijn wel.
Dat kan omdat Lidl niet cross-subsidieert en AH er een sport van heeft gemaakt om er maximaal gebruik van te maken. In dat opzicht zat die boerenvoorman, Antoon Vermeer heet'ie, er niet zo vreselijk naast.
Uit het nieuws van 7 april:
Steven, ik zou willen dat ik het allemaal nu al wist. Ik probeer die cijfers, onder andere, bij elkaar te vissen voor een printpublicatie. Zover is het nog niet. Helaas.
Maar dit gokje durf ik wel te wagen: voor boeren maakt het weinig uit. In landen met forse cross-subsidies in de margemix voelt het alleen vervelender. Daar staat tegenover dat ze ook bij de Aldi en Lidl kunnen gaan kijken. Dan valt het wel weer mee.