Serrano kostte er begin dit jaar nog €29,88, maar is nu uit de webwinkel van AH verdwenen. Net zoveel als de Aosta-ham bij de Franse super, die bij zo duur zo worden bij Albert Heijn dat je hem daar niet eens vindt. Het streekproduct (helemaal links: "produit régional" met varkens uit Lacaune) - in Nederland verkocht met een flinke schep op de prijs - kost bij de Franse super net zoveel als bij ons een aangekleed plakje gebraden gehakt. €16,90, maar hij is werkelijk excellent!
Ik ben (met Marc) stomverbaasd. a. dat hier niet meer reacties komen en b. dat Huib denkt dat de Intermarché (en alle andere supers) door heel Frankrijk maar wat aan rotzooien met de prijs als waren het wat gelegenheidsconiferentelers.
Nee, dit is echte handel. De vraag is hoe die professionele handel kan. Heeft niks te maken met het geklooi van gelegenheidszoekers die de markt verknoeien.
Interessante veronderstellingen maak je daar, niet alleen wat je opschrijft, maar nog meer wat er ongeschreven achter schuilgaat.
Je hebt het over echte handel, professionele handel nog wel. De veronderstelling die daarachter zit is dat die professionele handel op een rekenkundige wijze hun verkoopprijs bepalen. Iets als:
V(erkoopprijs= I(nkoopprijs) + K(osten) + M(arge). Daar komt dan een hard getal uit, en alles wat daarboven uitkomt is woekerwinst, geklooi van gelegenheidszoekers die de markt verknoeien!
Uiteraard doen bedrijven dat zo, alleen het punt is dat die factoren van elkaar afhangen. Zo hangen de kosten af van de omloopsnelheid en daarmee van de verkoopprijs (niet eens lineair, soms geldt hoe hoger de prijs, hoe hoger de omloopsnelheid). Dat bedrijven op die manier een rekenkundige som maken waaruit een hard gegeven komt is volslagen onzin.
Mijn beeld is veel meer wat Dick onder b. suggereert: supermarkten en ALLE handelaren rotzooien maar wat aan met de prijs. Maar dan als professionele coniferentelers. Zij maken een zo scherp mogelijke analyse van alle kosten en opbrengsten.
Of er sprake is van afpersing van de klant kan een eenvoudige consument in de verste verte niet zeggen. Pas als je het totaalbeeld van alle kosten en opbrengsten op papier hebt kun je een voorzichtige inschatting maken of een sector rendabel is (op dat moment!).
Mijn stelling is dat een normale consument (zoals ikzelf) geen flauw idee heeft van de kostprijs en van de kwaliteit. Hoe beoordeelt iemand de prijs?
1. verschil tussen inkoop en verkoopprijs. Wij betalen voor een koolplantje €0,04 perstuk. Die zetten we in de grond en na enkele maanden vangen we daar €0,40 voor. Een woekerwinst?!?
2. Vergelijkend prijzenonderzoek. Heeft u een idee hoeveel een auto moet kosten? €1.000 voor een nieuwe auto is heel goedkoop, €100.000 is erg duur. Dit zeggen we omdat we weten dat een auto van een bepaalde klasse een normale prijs heeft van een bijv. €20.000. Gemakshalve gaan we er dan maar van uit dat dit een redelijke prijs zal zijn.
3. Kwaliteit is voor een leek niet te bepalen. Voorbeeld: als je iets in een winkel koopt kan iemand zeggen: "Je kunt dat veel goedkoper op internet of hier of daar kopen. Zelfde kwaliteit, veel goedkoper dan bij een professionele zaak".
We hebben eens een fiets gekocht bij een goedkope winkel. Na 2 jaar was er weinig meer van over. Commentaar van de professionele fietsenmaker:"Dat kun je toch zo ook wel zien, die remmen en die versnellingen, dat is toch allemaal flutzooi"