Nederland krijgt met Amsterdam mogelijk zijn eerste 'vleesvrije' gemeente. GroenLinks wil daar op maandag vlees van de menu's.
De Amsterdamse afdeling van de politieke partij wil dat de gemeente campagne gaat voeren voor één vleesvrije dag in de week: De zogeheten Meatfree Monday.
Dit is oorspronkelijk een initiatief van zanger Paul McCartney, die hiermee de wereld van de ondergang wil redden.
De gemeente kan volgens GroenLinks bij de eigen organisatie beginnen door er voor te zorgen dat kantines meer vegetarische gerechten aanbieden. Dit initiatief kan dan verder worden uitgebreid naar scholen en horecagelegenheden. Een publiekscampagne kan de rest van de Amsterdammers enthousiast maken voor een vleesvrije dag, aldus fractievoorzitter Marieke van Doorninck.
bron: met&meal
Voorlichting van de overheid hoort per definitie objectief te zijn, gebaseerd op de op dat moment bekende feiten. Een campagne, gevoerd door de overheid, overbelicht een aspect, een boodschap, en draagt dat/doe uit.
Een campagne niet gebaseerd op objectieve, wetenschappelijk onderbouwde, gegevens, is propaganda (eens: scheidslijnen zijn soms nauwelijks aan te geven).
Maar, wanneer een partij als GroenLinks campagne voert, doet zij dat vanuit haar eigen oogmerk. Dat oogmerk hoeft niet objectief te zijn, maar kan van b.v. ideologische aard zijn. Niks mis mee, zo werkt democratie.
Het begrip 'moraliserend', waar Huib en Maarten op wijzen, past soms prima binnen de rechtlijnen van objectieve voorlichting: moraliseren wordt met name ervaren door de ontvanger van een bericht. Terwijl de afzender zich meent te kunnen beroepen op feiten.