1. 84% van de Amerikanen koopt producten met de 'zonder ...' aanduiding omdat ze natuurlijker en minder bewerkt voedsel willen
2. 43% denkt dat dergelijke producten gezonder zijn dan producten zonder die claim
3. Amerikanen hechten in aflopende mate van belang aan 'GMO-vrij' (37%), 'sojavrij' (22%), 'zonder noten en pinda's' (20%) en 'zonder ei' (17%)
4. 18% wil dat alle allergenen op het etiket staan vermeld
5. 60% van de Millenials (tieners, twintigers en vroege dertigers) staat wantrouwig tegenover producten waarvan ze de samenstelling niet precies kennen; dat geldt voor 55% van Generatie X consumenten (late veertigers en vijftigers) en 46% van de Baby Boomers (zestig en zeventigjarigen).
Volgens Roberts is de trend ontstaan als gevolg van de glutenvrij-trend. Inmiddels zouden GMO, bewerkt voedsel, gluten, additieven en hulpstoffen voor de consumenten de betekenis hebben gekregen van 'daar kun je maar beter van afblijven.' De jonge generaties consumenten willen 'zonder ...' zodat voedingsmiddelenproducenten voor de uitdaging staan daar voor te zorgen. De Nederlandse zuurwarenproducent Oos Kesbeke en additievenspecialist Ralf Hartemink (WUR) zeiden afgelopen weekend zich zorgen te maken over deze ontwikkeling.
Fotocredits: 'Gluten Free Aisle', uitsnede, Whatsername
Er zijn ook talloze mensen die zich daadwerkelijk beter voelen met zo natuurlijk mogelijk eten.
Dat zoveel mogelijk onbewerke voeding gezonder is dat is zo onderhand toch ook wel duidelijk?
Mijn smaakpapillen zijn gewend aan (vrijwel) geen suiker en daar ben ik blij mee... Ik proef meer "verschillende tonen" en ik proef meer "natuurlijk zoet".
Dat gezeur over gebak bij de koffie is voor mensen zonder ruggengraat.
_Goed stuk over bewerkt voedsel.
"Bewerkt voedsel (processed food in het Engels) heeft elf kenmerken. Het bevat weinig vezels, vitaminen en mineralen. Er zitten te veel omega-6-vetzuren en te weinig omega-3-vetzuren in. En verder is er een hele rij ‘te veel’: zout, transvet, bepaalde aminozuren, emulgatoren, nitraten, alcohol en fructose."
''Onverwacht is misschien dat ook de financiële balans negatief is. De voedingsindustrie boekt jaarlijks een winst van 657 miljard dollar. Maar met de behandeling van diabetes en obesitas, schrijft Lustig, „verliezen we driemaal zoveel als de voedingsindustrie opbrengt. Dat is niet duurzaam”.
In 1965 gaven de Amerikanen 2 procent van hun bruto nationaal product uit aan gezondheidszorg. Inmiddels is dat 17 procent, oorzaak: bewerkt voedsel.