Voor het onderzoek konden proefpersonen kiezen tussen verschillende menu's waarbij de frisdrank in verschillende volumes aangeboden werden. Bij het eerste menu konden ze kiezen tussen een beker met 16, 24 of 32 oz inhoud (respectievelijk 0,47, 0,71 en 0,95 liter). Bij het tweede menu tussen een beker van 16 oz, twee bekers van 12 oz of 2 bekers van 16 oz, de ekende 'refills'. Het derde menu bevatte standaard één 16 oz beker.
De proefpersonen bleken significant meer frisdrank te kopen in de menus met twee bekers dan als ze een menu namen met maar een beker - zelfs als dat een megabeker kon zijn. De totale omzet aan frisdrank was ook beduidend groter als er combi-drankjes werden gekocht. Bij de menus met de standaard kleine beker bleek de minste frisdrank te worden verkocht.
De onderzoekers, onder leiding van Brent Wilson, concluderen: "Onze bevindingen suggereren dat het voor ondernemers erg aantrekkelijk is om meerdere drankjes aan te bieden als grote volumes niet mogelijk zijn. Een verbod op grote bekers zou wel eens het onbedoelde gevolg kunnen hebben dat er meer frisdrank gedronken wordt in plaats van minder."
Slechts één kleine maat beker zonder refill aanbieden werkt wél. Dat is het gelijk van Bloomberg. De conclusie zou dus moeten luiden: stop de refill én de grote beker.
Fotocredits: Drinks, AlishaV
Gevalletje WC-Eendsyndroom: nu blijkt ook dit onderzoekje van de Universiteit van Californië/San Diego weer door een belanghebbende, i.c. de frisdrankenindustrie gesponsord te zijn. Net zoals die opvallend positieve RedBull-onderzoekjes van de UU.
Niet alleen de titel, maar het hele onderzoek is op zijn minst dubieus te noemen.
U vraagt, wij draaien. Dat krijg je met grote 3e en 4e geldstromen.
Heeft ook de WUR last van: komt soms zelfs de ombudsman aan te pas.
Voortaan misschien wat meer achtergrondresearch?
De food-industrie kopieert de tactieken van de tabaksindustrie.
En zaait twijfel. Daar zouden we niet meer zo snel in moeten trappen.
Sorry als ik misschien wat fel ben, maar het zou prettig zijn als dit soort algemeen geldende verschijnselen -- wiens brood men eet/WC-Eendonderzoekjes -- en zucht naar free publicity hier op Foodlog direct ontmaskerd en aan de kaak gesteld zouden worden, zodat we niet nodeloos op het verkeerde been gezet worden.