Tijdens het congres
Milk, nutritious by nature presenteerde de sociaal-psycholoog Verbeke een grafiek die veel duidelijk maakt over de effecten van vervelend nieuws - zoals bijvoorbeeld voedselschandelen - op het koopgedrag van mensen. Marketinginspanningen moeten 5x zo groot zijn als de amplitude van de bron om de impact van negatief nieuws weer goed te maken. Die factor hebben hij en zijn collega-onderzoekers afgeleid uit een studie naar de effecten van nieuws en marketingcommunicatie.
In Nederland concludeerde onderzoeksbureau
MarketResponse dat mensen minder vertrouwen op hun eten door de recente voedselschandalen. Volgens
Vlees.nl moest je dat precies omgekeerd lezen.
Vijf maal is echter geen kattenpis. Wie zou er gelijk hebben?
Fotocredits: Foodlog Media
Vijf maal is inderdaad geen kattenpis. Maar ik denk dat we niet zo veel medelijden hoeven hebben met de marketing- en PR-industrie. PR-volk is verreweg beter betaald en beter geschoold dan journalisten, waar de laatste decennia alleen maar op wordt bezuinigd. Als Wim Verbeke gaat jammeren dat zijn marketinginspanningen vijf keer zo groot moeten zijn om evenwicht te bieden tegen ‘vervelend nieuws’, dan heb ik ‘goed nieuws’ voor hem: PR-professionals zijn niet alleen veel sterker, ze zijn ook met tien keer meer, blijkt uit een studie van de Universiteit van Amsterdam: http://www.persinnovatie.nl/viewattachment/6646.