Consumenten- en gezondheidsorganisaties, kinderartsen en wetenschappers doen een oproep om kinderen niet langer te verleiden tot ongezond eten. Verenigd in de
Alliantie Stop Kindermarketing Ongezonde Voeding maken ze zich sterk voor het stoppen van kindermarketing, omdat kinderen vanaf 3 jaar hier al gevoelig voor zijn. De Alliantie stuurde K3 een kaart met het verzoek om te stoppen met reclame maken voor ongezonde producten. K3 staat afgebeeld op producten als koekjes, chips, ijs en snoep. Nu er een nieuwe K3 is, moeten verpakkingen aangepast worden. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond en lid van de Alliantie grijpt dat moment aan om K3 te vragen er mee te stoppen. "Dit is een goed moment voor de nieuwe K3 om te bepalen of ze hun talent en populariteit willen inzetten om iets nuttigs te doen, of om snoep en koek aan te prijzen."
Volgens critici ontstaat door de reclames een voorkeur voor ongezonde producten, wat kan leiden tot overgewicht. Uit onderzoek blijkt inderdaad dat kindermarketing dit effect heeft. Combée: "Ouders proberen hun kinderen gezond te laten eten, maar worden daarbij door dit soort producten in de weg gezeten." Ook andere figuren die kinderen aanspreken zouden van verpakkingen geweerd moeten worden, zoals Dora en Spongebob. Daarnaast pleit de Alliantie voor strengere regelgeving rondom reclames.
In een ver verleden keken mijn kinderen op TV naar Klokhuis en gelijk aansluitend naar het Jeugdjournaal. Toen besloot men om reclame tussen Klokhuis en het Jeugdjournaal te doen. Mijn kinderen gingen vervolgens tijdens de reclame zappen naar andere zenders en waren van hun "verslaving" aan Klokhuis/Jeugdjournaal afgekickt.
Ze zijn nu nog steeds allergisch voor alles wat naar reclame riekt.
(Hoe zal het @pestaartje op mijn naam reageren?)