Schrijf een kort berichtje in het commentaarveld hieronder met daarin de actualiteit die de lezers van Foodlog niet mogen missen:
1. Geef het een titel mee IN HOOFDLETTERS
2. neem in het bericht een link (zie hieronder) op naar het bronartikel (of breng zulk hot nieuws dat er nog geen link is, maar waarvan jij de scoop hebt)
3. geef de argumentatie weer: wat is het nieuwsfeit, wie zijn erbij betrokken, waar gaat het precies over en hoe zit het met de antwoorden op de vragen: wie, wat, waar, hoeveel en waarom? (wat je ervan vindt, mag je ook zeggen maar pas in laatste instantie, blijf vooral bij de feiten)
Hulp
Vragen of hulp nodig? Laat het weten in de commentaren.
Nieuwsbrieven
Iedere avond gaat onze nieuwsbrief uit met het nieuws dat hier wordt gemaakt. Van het 'beste bericht van de dag' maken we een apart nieuwsbericht. We hopen op een zo compleet mogelijke dekking.
De mooiste en meest newsy bijdragen krijgen bovendien een plek in de WEEKEND die Foodlog op zaterdag aan zijn nieuwsbrieflezers verstuurt; uiteraard doen we dat met vermelding van de auteurs.
Maken van een link
Om een link in je tekst rood en doorklikbaar te maken doe je het volgende:
- Stel dat je wilt verwijzen naar http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld
- Typ [ u r l = (dus blokhaak, de drie letters url, en het is-gelijk teken, maar dan zonder spaties)
- Na het = teken typ of plak je de gewenste link, en meteen daarachter sluit je af met een blokhaak: ]
- Tik dan de tekst waar de lezers op kunnen klikken, in dit geval 'voorbeeld'
- Activeer de link door af te sluiten met [ / u r l ] (dus: blokhaak, slash, de drie letters url, afsluitende blokhaak, ook weer zonder spaties).
Je link ziet er dan getypt zo uit: [ url = http://www.foodlog.nl/dit-is-een-voorbeeld ] voorbeeld [ / url ] (zonder spaties). In de reactie zie je alleen 'voorbeeld' terug, in het rood en dus klikbaar.
Zo makkelijk is dat.
Fotocredits: 'Mediawijsheid2014 - persconferentie kinderen - 039', Mediawijzer.net
In snel tempo:
1. SCHOTLAND BANT GMO-GEWASSEN omdat ze niet groen zijn en het imago van de Schotse landbouw verknoeien. Niet GMO levert - zo verwacht men - meer op.
2. EFSA MAG NAMEN VAN EXPERTS NIET LANGER GEHEIM HOUDEN. Dat rolde uit een proces waarin milieuactivisten wilden weten wie vóór bestrijdingsmiddelen oordeelden in naam van de objectieve wetenschap.
3. BELGISCHE BOEREN ONTDEKKEN EINDE PRODUCTIEMODEL. Volgens de Belgische Boerenbondbestuurder Georges van Kheerbergen kunnen boeren geen geld meer verdienen door gewoon maar genoeg te maken. Ze moeten iets maken, dat voldoet aan de vraag en vraaggestuurd gaan werken. Hij slaagt er niet in duidelijk te maken wat dat betekent.
Uiteraard, mijn laatste zin zit vol ironie en grimlach.
4. VION KAN ACTIES VERWACHTEN, want Nederlandse varkensboeren vinden dat de prijzen omhoog in plaats van omlaag moeten.