'Betaal een kwart meer'
De Britse serie Bekende Mensen zit sterk in elkaar vanuit de boodschap 'betaal een kwart meer en alle varkens leven veel beter'. Of dat milieutechnisch helemaal waar is, valt te betwijfelen omdat extensieve houderijvormen een grotere milieu-impact hebben. Het is dus niet alleen een kwestie van 'we vragen je niet geen vlees meer te eten, maar wel om er meer voor te betalen'.
De foutste
Wakker Dier lanceerde gisteren een campagne tegen de foutste BBQ-reclame. "Supermarkten" zegt deze NGO, maken in de zomer massaal reclame voor barbecuevlees. Met mooie slogans, gezellige foto’s en barbecuestickers op het (veel te) goedkope vlees stimuleren ze ons om lekker vaak en veel te barbecueën. Maar hoe leuk ze het ook verpakken: veel barbecue-aanbiedingen zijn kiloknallers.
Vlees van dieren die vaak opgepropt in een dichte stal leven, in de verstikkende ammoniaklucht van hun eigen uitwerpselen. Om deze zwarte kant van barbecuevlees aan het licht te brengen, organiseren we dit jaar de verkiezing van de Foutste BBQ-Reclame. Welke supermarktreclame verdient volgens jou deze titel?"
Hier kun je stemmen.
Haal je je neus op of ga je stemmen? Misschien doe je wel allebei of juist geen van beide. Feit is dat dergelijke acties zelfs in de vakantieperiode niet meer uit ons bewustzijn weg te denken zijn.
Sander, Alexander Fleming, de ontdekker van penicilline, heeft al gewaarschuwd voor het risico van resistentie. Dat is dus inderdaad niks nieuws.
Nieuwer zijn de resistente bacteriën die van vee overgaan op mensen. Over MRSA was in 2011 voldoende bekend om het op te nemen als (toegevoegd) doel van verduurzaming van de varkenshouderij.
Dat is meer een misser van Varkansen/WUR dan van een student beleidswetenschappen.