Groente- en peulvruchtenfabrikant HAK wil consumenten verleiden om vaker peulvruchten te eten. Terwijl de meeste producten in de supermarkt duurder worden, verlaagt de fabrikant de adviesprijzen van peulvruchten met gemiddeld 15%. Om dit mogelijk te maken, accepteert HAK zélf een lagere marge.
De consumentenadviesprijs van de stazakken en een groot deel van de peulvruchten in glazen pot gaat vanaf november omlaag. Hiermee wil HAK een positieve impuls geven aan de Nederlandse consumptie van peulvruchten. Dat is volgens de fabrikant ook hard nodig, want hoewel peulvruchten goed zijn voor mens, milieu én de biodiversiteit, worden ze niet genoeg gegeten. Volgens het RIVM staan peulvruchten bij de gemiddelde Nederlander momenteel 2 keer per maand op het menu en daarmee ligt de consumptie op zo'n 50% van de aanbevolen hoeveelheid. Het Voedingscentrum adviseert om wekelijks peulvruchten te eten.
HAK verlaagt de consumentenadviesprijzen van alle peulvruchten in stazak en een groot deel van de peulvruchten in glazen pot, met gemiddeld 15%. Die prijs is een advies aan de supermarkt, die vervolgens zelf de uiteindelijke prijs in het schap bepaalt. De prijsverlaging is geen gevolg van lagere kosten. HAK neemt de lagere marges naar eigen zeggen zelf op zich, zonder in te leveren op kwaliteit, gewicht of de vergoedingen voor telers. De HAK-in-PAK-peulvruchten blijven overigens ongewijzigd in prijs, omdat deze producten volgens de fabrikant al scherp zijn geprijsd.
'67% Nederlandse consumenten onbekend met peulvruchten als vleesvervanger'
Er is nog veel werk aan de winkel om de peulvrucht stevig op de kaart te zetten, aldus HAK. Uit eigen onderzoek van de fabrikant bleek deze zomer dat twee derde van de Nederlanders nog niet op de hoogte is van het feit dat eiwitrijke peulvruchten een veelzijdige en betaalbare vleesvervanger kunnen zijn.
De Gezondheidsraad adviseert om 60% van de eiwitinname te halen uit plantaardige voeding en 40% uit dierlijke voeding. Nicole Freid, algemeen directeur van HAK, wil als marktleider verantwoordelijkheid nemen en consumenten laten zien dat peulvruchten betaalbare en voedzame vleesvervangers zijn. “Zowel vanuit het bedrijfsleven als de overheid moeten we hard aan de bak om de eiwittransitie te versnellen, want daar profiteert uiteindelijk iedereen van mee: consument, teler én natuur”, aldus Freid. Met de uit eigen zak betaalde prijsverlaging hoopt HAK de consumptie van peulvruchten een boost te geven.
Prijsstrategie
Vermoedelijk is er nog een reden. HAK wordt door de supermarkten nogal duur in het schap gezet naast de huismerken. HAK heeft dat liever niet en kondigt dus eigenlijk aan dichter bij die huismerken te willen staan. De supermarkten moeten nu de prijs van HAK verlagen.
Door het prijsbeleid van supermarkten is bijvoorbeeld een potje bruine bonen van HAK in de webshop van AH stukken duurder dan een potje huismerkbonen. Toch bevatten beide potjes echte Zeeuwse peulvruchten.
HAK verlaagt de consumentenadviesprijzen van alle peulvruchten in stazak en een groot deel van de peulvruchten in glazen pot, met gemiddeld 15%. Die prijs is een advies aan de supermarkt, die vervolgens zelf de uiteindelijke prijs in het schap bepaalt. De prijsverlaging is geen gevolg van lagere kosten. HAK neemt de lagere marges naar eigen zeggen zelf op zich, zonder in te leveren op kwaliteit, gewicht of de vergoedingen voor telers. De HAK-in-PAK-peulvruchten blijven overigens ongewijzigd in prijs, omdat deze producten volgens de fabrikant al scherp zijn geprijsd.
'67% Nederlandse consumenten onbekend met peulvruchten als vleesvervanger'
Er is nog veel werk aan de winkel om de peulvrucht stevig op de kaart te zetten, aldus HAK. Uit eigen onderzoek van de fabrikant bleek deze zomer dat twee derde van de Nederlanders nog niet op de hoogte is van het feit dat eiwitrijke peulvruchten een veelzijdige en betaalbare vleesvervanger kunnen zijn.
De Gezondheidsraad adviseert om 60% van de eiwitinname te halen uit plantaardige voeding en 40% uit dierlijke voeding. Nicole Freid, algemeen directeur van HAK, wil als marktleider verantwoordelijkheid nemen en consumenten laten zien dat peulvruchten betaalbare en voedzame vleesvervangers zijn. “Zowel vanuit het bedrijfsleven als de overheid moeten we hard aan de bak om de eiwittransitie te versnellen, want daar profiteert uiteindelijk iedereen van mee: consument, teler én natuur”, aldus Freid. Met de uit eigen zak betaalde prijsverlaging hoopt HAK de consumptie van peulvruchten een boost te geven.
Prijsstrategie
Vermoedelijk is er nog een reden. HAK wordt door de supermarkten nogal duur in het schap gezet naast de huismerken. HAK heeft dat liever niet en kondigt dus eigenlijk aan dichter bij die huismerken te willen staan. De supermarkten moeten nu de prijs van HAK verlagen.
Door het prijsbeleid van supermarkten is bijvoorbeeld een potje bruine bonen van HAK in de webshop van AH stukken duurder dan een potje huismerkbonen. Toch bevatten beide potjes echte Zeeuwse peulvruchten.