De wereldwijde Covid-19 pandemie was de grootste gezondheidscrisis van een generatie. Levens veranderden van de ene op andere dag door lockdowns die restaurants, pubs en cafés sloten en mensen thuis hielden. Net als het thuiswerken. Onderzoeksbureau Mintel bekeek welke veranderingen in eet- en drinkgewoonten zijn blijven hangen.
De lockdowns veranderden onze eet- en drinkgewoonten drastisch. Sociale contactmomenten namen af en ook het thuiswerken had veel invloed: geen borrels meer, geen koffietjes onderweg of om de hoek, en weg waren de broodjes en salades die je voor de lunch kocht. Bedrijven speelden daar op in, maar zullen op sommige trends misschien nog wel meer gaan inspelen.
Troostvoedsel als copingmechanisme
Een van de meest opvallende trends die ontstond tijdens de lockdowns is de toenemende vraag naar comfort food, schrijft FoodNavigator. Denk aan stoofschotels, zelfgemaakte soepen, pasta’s en hartige taarten. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel is dit een manier geweest om de mentale impact van de pandemie het hoofd te bieden. Mensen zoeken troost in eten dat hen een veilig en warm gevoel geeft, eten als copingmechanisme. Deze trend lijkt nog lang niet op zijn retour. In een wereld vol onzekerheid blijven mensen grijpen naar voedsel dat hen een gevoel van nostalgie en geborgenheid biedt. Vooral onder jongere generaties, die voorheen eerder naar alcohol of roken grepen om te ontspannen, ziet het onderzoeksbureau een verschuiving naar comfortfood.
De lockdowns zorgden ook voor een hernieuwde interesse in thuis koken. Ineens hadden we allemaal tijd om nieuwe recepten uit te proberen en maaltijden from scratch te bereiden. In tegenstelling tot de comfortfoodtrend is de thuiskooktrend op zijn retour nu het 'normale' leven weer terug is. Drukke dagen en een gebrek aan tijd maken dat veel mensen toch weer kiezen voor gemak. We willen wel lekker en gezond eten, maar het moet vooral snel en eenvoudig zijn.
Gemak
Die drukke levensstijl leidt tot de volgende trend die voortkomt uit de pandemie: gemaksvoedsel. Kant-en-klare maaltijden, afhaalmaaltijden en alles wat snel en makkelijk op tafel staat, zijn populairder dan ooit. Uit cijfers van Innova Market Insights blijkt dat 3 op de 5 consumenten wereldwijd minstens één keer per week gemaksvoedsel eet. Eén op de 5 doet dat zelfs vaker dan 1 keer per dag. "Wereldwijd is een toename van 3% in het gebruik van kant-en-klaarmaaltijden gezien, in ontwikkelingslanden, met name India en Indonesië, waar de sterkste groei te zien is", aldus een woordvoerder van Innova Market Insights tegen FoodNavigator. Jongere generaties, die vaak een druk leven leiden, en mensen met een hoger inkomen zijn hierbij de drijvende kracht.
Naast comfort en gemak is er ook meer aandacht voor gezondheid en welzijn. De pandemie maakte ons bewuster van onze gezondheid en wat we in ons lichaam stoppen, aldus Mintel. Dit leidde tot een groeiende vraag naar gezondere opties en producten die bijdragen aan ons welzijn. Wellness is wereldwijd een groeimarkt. Consumenten omarmen wellness op een manier die weinigen voor de pandemie hadden kunnen voorspellen, aldus marktonderzoeksbureau Statista. De totale markt wordt mondiaal geschat op $5,61 biljoen (€5 biljoen) en zal naar verwachting in 2027 al $8,47 biljoen bedragen. De groei gaat gepaard met aandacht voor darmgezondheid en dalende alcoholconsumptie.
Troostvoedsel als copingmechanisme
Een van de meest opvallende trends die ontstond tijdens de lockdowns is de toenemende vraag naar comfort food, schrijft FoodNavigator. Denk aan stoofschotels, zelfgemaakte soepen, pasta’s en hartige taarten. Volgens marktonderzoeksbureau Mintel is dit een manier geweest om de mentale impact van de pandemie het hoofd te bieden. Mensen zoeken troost in eten dat hen een veilig en warm gevoel geeft, eten als copingmechanisme. Deze trend lijkt nog lang niet op zijn retour. In een wereld vol onzekerheid blijven mensen grijpen naar voedsel dat hen een gevoel van nostalgie en geborgenheid biedt. Vooral onder jongere generaties, die voorheen eerder naar alcohol of roken grepen om te ontspannen, ziet het onderzoeksbureau een verschuiving naar comfortfood.
De lockdowns zorgden ook voor een hernieuwde interesse in thuis koken. Ineens hadden we allemaal tijd om nieuwe recepten uit te proberen en maaltijden from scratch te bereiden. In tegenstelling tot de comfortfoodtrend is de thuiskooktrend op zijn retour nu het 'normale' leven weer terug is. Drukke dagen en een gebrek aan tijd maken dat veel mensen toch weer kiezen voor gemak. We willen wel lekker en gezond eten, maar het moet vooral snel en eenvoudig zijn.
Gemak
Die drukke levensstijl leidt tot de volgende trend die voortkomt uit de pandemie: gemaksvoedsel. Kant-en-klare maaltijden, afhaalmaaltijden en alles wat snel en makkelijk op tafel staat, zijn populairder dan ooit. Uit cijfers van Innova Market Insights blijkt dat 3 op de 5 consumenten wereldwijd minstens één keer per week gemaksvoedsel eet. Eén op de 5 doet dat zelfs vaker dan 1 keer per dag. "Wereldwijd is een toename van 3% in het gebruik van kant-en-klaarmaaltijden gezien, in ontwikkelingslanden, met name India en Indonesië, waar de sterkste groei te zien is", aldus een woordvoerder van Innova Market Insights tegen FoodNavigator. Jongere generaties, die vaak een druk leven leiden, en mensen met een hoger inkomen zijn hierbij de drijvende kracht.
Naast comfort en gemak is er ook meer aandacht voor gezondheid en welzijn. De pandemie maakte ons bewuster van onze gezondheid en wat we in ons lichaam stoppen, aldus Mintel. Dit leidde tot een groeiende vraag naar gezondere opties en producten die bijdragen aan ons welzijn. Wellness is wereldwijd een groeimarkt. Consumenten omarmen wellness op een manier die weinigen voor de pandemie hadden kunnen voorspellen, aldus marktonderzoeksbureau Statista. De totale markt wordt mondiaal geschat op $5,61 biljoen (€5 biljoen) en zal naar verwachting in 2027 al $8,47 biljoen bedragen. De groei gaat gepaard met aandacht voor darmgezondheid en dalende alcoholconsumptie.