Danone heeft aangekondigd de Nutri-Score van de verpakkingen van een aantal van zijn drinkyoghurts te verwijderen. Het voedingsconcern neemt dit besluit nadat een herziening van de Nutri-Score leidde tot lagere scores.
De Nutri-Score is het voedingslabel dat consumenten met een kleurcode helpt gezondere keuzes te maken. Op basis van voedingswaarde classificeert het label producten van een groene A (gezond) tot een rode E (minder gezond). Terwijl landen zoals Italië fel tegen zijn, is de Nutri-Score inmiddels erkend en ingeburgerd in zeven Europese landen, waaronder Nederland en België. Toch blijft de implementatie vrijwillig, waardoor bedrijven zelf kunnen kiezen of ze het label gebruiken.
In 2023 werd door het wetenschappelijk comité achter Nutri-Score het algoritme herzien. Zuiveldranken worden voortaan als dranken geclassificeerd in plaats van als vaste voedingsmiddelen. Als gevolg van de nieuwe indeling worden onder meer drinkyoghurts strenger beoordeeld. Dranken worden vaak buiten de reguliere maaltijden geconsumeerd. Bij dezelfde hoeveelheid suiker in het product, schat het algoritme het risico op overmatige suikerinname hoger in, vooral bij kinderen en jongeren. Alleen water kan in de nieuwe classificatie nog een A-score krijgen; magere en halfvolle melk krijgen nu een B.
Danone niet blij
Door de herziening van de Nutri-Score scoren de producten van merken zoals Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia lager. Zo zijn de scores van de drinkyoghurts zoals Actimel gedaald van een B naar een D, en in sommige gevallen zelfs een E. Daarom stopt Danone deze maand met het vermelden van de Nutri-Score op hun vloeibare zuivel- en plantaardige producten.
Danone was een van de eerste bedrijven in Frankrijk die de Nutri-Score invoerden. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren fors ingezet op herformuleringen en het promoten van gezondere producten. Danone is kritisch over de recente wijzigingen in het algoritme van de Nutri-Score. Het bedrijf vindt de aanpassing verwarrend voor consumenten en stelt dat hun producten nu ten onrechte als ongezond worden geclassificeerd: “Onze drinkyoghurts worden nu vergeleken met frisdranken, terwijl de voedingswaarde nauwelijks is veranderd.”
Imago boven gezondheid
In het Franse dagblad Le Parisien noemt Serge Hercberg, hoogleraar voeding en tevens de bedenker van de Nutri-Score, de beslissing van Danone om de Nutri-Score van sommige producten te schrappen wanneer de scores hen niet bevallen “betreurenswaardig”.
Foodwatch noemt het een "onacceptabele" stap terug en beschuldigt het bedrijf ervan enkel hun merkimago te willen beschermen in plaats van zich daadwerkelijk in te zetten voor de gezondheid van consumenten. Op dit moment wordt de Nutri-Score op slechts 26% van de producten weergegeven.
Volgens consumentenorganisaties, die al jaren pleiten voor een verplichte invoering van de Nutri-Score op Europees niveau, toont de stap van Danone aan dat bedrijven niet de keuze moeten hebben om het voedselkeuzelogo wel of niet te gebruiken.
In 2023 werd door het wetenschappelijk comité achter Nutri-Score het algoritme herzien. Zuiveldranken worden voortaan als dranken geclassificeerd in plaats van als vaste voedingsmiddelen. Als gevolg van de nieuwe indeling worden onder meer drinkyoghurts strenger beoordeeld. Dranken worden vaak buiten de reguliere maaltijden geconsumeerd. Bij dezelfde hoeveelheid suiker in het product, schat het algoritme het risico op overmatige suikerinname hoger in, vooral bij kinderen en jongeren. Alleen water kan in de nieuwe classificatie nog een A-score krijgen; magere en halfvolle melk krijgen nu een B.
Danone niet blij
Door de herziening van de Nutri-Score scoren de producten van merken zoals Actimel, Danonino, Hi-Pro, Danone en Activia lager. Zo zijn de scores van de drinkyoghurts zoals Actimel gedaald van een B naar een D, en in sommige gevallen zelfs een E. Daarom stopt Danone deze maand met het vermelden van de Nutri-Score op hun vloeibare zuivel- en plantaardige producten.
Danone was een van de eerste bedrijven in Frankrijk die de Nutri-Score invoerden. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren fors ingezet op herformuleringen en het promoten van gezondere producten. Danone is kritisch over de recente wijzigingen in het algoritme van de Nutri-Score. Het bedrijf vindt de aanpassing verwarrend voor consumenten en stelt dat hun producten nu ten onrechte als ongezond worden geclassificeerd: “Onze drinkyoghurts worden nu vergeleken met frisdranken, terwijl de voedingswaarde nauwelijks is veranderd.”
Imago boven gezondheid
In het Franse dagblad Le Parisien noemt Serge Hercberg, hoogleraar voeding en tevens de bedenker van de Nutri-Score, de beslissing van Danone om de Nutri-Score van sommige producten te schrappen wanneer de scores hen niet bevallen “betreurenswaardig”.
Foodwatch noemt het een "onacceptabele" stap terug en beschuldigt het bedrijf ervan enkel hun merkimago te willen beschermen in plaats van zich daadwerkelijk in te zetten voor de gezondheid van consumenten. Op dit moment wordt de Nutri-Score op slechts 26% van de producten weergegeven.
Volgens consumentenorganisaties, die al jaren pleiten voor een verplichte invoering van de Nutri-Score op Europees niveau, toont de stap van Danone aan dat bedrijven niet de keuze moeten hebben om het voedselkeuzelogo wel of niet te gebruiken.