In de Verenigde Staten is het al helemaal ingeburgerd. Bieden op een tafeltje in een toprestaurant, om de lange wachtlijsten te omzeilen. Voor het eerst steekt het verschijnsel nu ook de kop op in Nederland. Onze toprestaurants zijn er helemaal niet blij mee.
Wie zijn of haar zinnen heeft gezet op een bijzonder etentje in één van de Nederlandse twee- of driesterrenrestaurants, moet óf maanden vooruit plannen of gewoon geduld hebben. Of meebieden op de beta-versie in het Nederlands van de website AppointmentTrader. Daar zijn sinds vandaag reserveringen in het Amsterdamse restaurant De Kas bij opbod te koop. Tot groot ongenoegen van De Kas.

"Wij zijn hier best wel van geschrokken," zegt een woordvoerder op BNR. Het restaurant wil op geen enkele manier geassocieerd worden met de handel in reserveringen. "We zijn het er niet mee eens dat dit gebeurt en gaan contact opnemen met het bedrijf achter deze site."

Platform
AppointmentTrader is "een platform waar kopers en verkopers elkaar kunnen vinden, zonder tussenkomst van het restaurant zelf." Op basis van eerdere transacties en de drukte in een restaurant wordt een startbedrag vastgesteld vanaf waar geboden kan worden. Het platform is opgericht door de Duitse ondernemer en software-ontwikkelaar Jonas Frey. Hij woont sinds een aantal jaar in de VS en startte in de stad New York de eerste verkoop-bij-opbod van restaurantreserveringen. Vorig jaar zouden er 'tienduizenden tafeltjes' verhandeld zijn, aldus Frey. Van de bedragen die daarmee gemoeid zijn, krijgt AppointmentTrader 30%. Daarmee garandeert hij onder meer dat een restaurant, indien vereist, een aanbetaling krijgt.

Ook in New York stonden restaurants oorspronkelijk niet te springen. "In New York heeft elke grote keten ons een sommatie gestuurd om de handel te staken," zegt Frey. Maar omdat er geen wet- of regelgeving is rondom restaurantreserveringen, leiden die meestal tot niets. Inmiddels is AppointmentTrader een succes en breidde de website uit naar verschillende steden in de VS en Europa. En nu dus Nederland.

Als het de restaurants zelf niet zijn, die de tafeltjes verkopen, wie doet dat dan wel? BNR legde contact met de grootste handelaar op AppointmentTrader, bekend als 'MaternalRecord'. Die blijkt er zijn eigen 'early warning'-excelletje op na te houden. "Ik hou een grote spreadsheet bij met tijden wanneer de nieuwe data worden opengezet en boek dan snel tafeltjes," zegt de handelaar. "Zo heb ik ook bij De Kas wat tafeltjes geboekt." Die brengt hij op het platform in.

'Uit eten moet democratisch zijn'
Formitable, marktleider in Nederland op het gebied van reserveringssoftware, is ronduit verontwaardigd. "Op deze manier wordt [uit eten] een elitedingetje", zegt woordvoerder Rosemarijn Disseldorp. "Uit eten gaan moet democratisch zijn. Als daar nog eens 100 euro bijkomt voor een reservering, wordt het alleen maar duurder." Ach, zegt Frey, geconfronteerd met deze kritiek, "In de Sovjet-Unie kon iedereen een auto krijgen. Je moest er alleen een jaar voor in de rij staan." Zijn systeem van verkoop bij opbod brengt gewilde tafeltjes juist binnen bereik van een grote groep, beweert hij. "Honderd euro kan iedereen missen."