De markt voor een waardig - en smakelijk - equivalent van het eeuwige 'mannenbier' is een marketingmijnenveld. Drankproducenten zijn op al tijden zoek naar hét alternatief voor bier, dat net zo gemakkelijk door vrouwen gedronken wordt als door mannen. Zoete mixdrankjes zagen het licht, ciders, cocktails en niet te vergeten mocktails, alternatieve frisdranken als kombucha en alcoholhoudende hard seltzers. Misschien wel te vergezocht, ontdekken de makers van Babycham, die teruggaan naar hun roots. Baby wat?
Zeventig jaar geleden zag Babycham het levenslicht. Het is een 'perry', een mousserende drank gemaakt van peren - een verbastering van het Franse woord poirée, perencider.

Het drankje werd in 1950 'uitgevonden' door Francis Showering, brouwer en herbergier in Somerset. De drank was "slim gericht op vrouwen die wilden genieten van een licht drankje met een vleugje glamour terwijl de mannen pinten dronken", aldus The Guardian.

Babycham was hét marketingfenomeen van de Britse jaren '60 en '70. Het was het eerste alcoholische drankje waarvoor reclame werd gemaakt op de Britse televisie. In Somerset wordt al eeuwenlang perencider gemaakt, maar Francis maakte er een commercieel levensvatbare versie van door sapconcentraat te gebruiken (peren zijn notoir moeilijk op het juiste moment te oogsten). Hij doopte zijn drankje 'Champagne de Poire' (daar maakten de Franse champagnemakers tevergeefs bezwaar tegen), verpakte het in kleine flesjes en won er al snel prijzen mee op landbouwbeurzen. De kleine flesjes kregen in no time de bijnaam "baby champ" en de speciale glazen in combinatie met het babyhertje met z'n blauwe strik waren in iedere pub te vinden. In 1977 gingen er 144 miljoen flesjes Babycham over de toonbank.

"Als je een Babycham en een prosecco, of zelfs een champagne, naast elkaar zet, zijn er ontzettend veel mensen die eigenlijk de voorkeur geven aan de Babycham, omdat die niet die droge rasp heeft," zegt Matthew Showering, kleinzoon van Francis.

Hij en zijn broers Jonathan, Francis en Daniel willen de belangstelling voor Babycham doen opleven bij het jongere publiek dat de afgelopen jaren de cider, alcopops en mixdrankjes heeft omarmd. "We komen dichter bij de originele productiemethode en het originele recept, want de snelheid van massaproductie heeft het nodige laten sneuvelen. En we gaan ook in de richting van het oorspronkelijke uiterlijk, dus we krijgen een retrogevoel dat het, vreemd genoeg, moderner maakt."

In 2016 kochten de Showering-broers, inmiddels eigenaren van Drinks Brothers, de oude fabriek terug en in 2021 ook de oorspronkelijke kantoren én het merk Babycham. Ze plannen een relaunch, met nieuwe Babycham-glazen (kleinere versies van de klassieke champagnecoupe) en een nieuw flesje. "Maar niets dat de vintage credentials van Babycham niet respecteert," aldus Showering. Nu al zijn de zeldzamere edities van de Babycham-flessen gewilde collectors items.