"Net wanneer je denkt dat je alles hebt gezien op het gebied van dierenuitbuiting", fulmineert Twitter-veganist Max Möhrike, zet een supermarkt "het opgezette lichaam van een slachtoffer van de dierenuitbuitingsindustrie" temidden van de potten worst en paté. Möhrike kreeg snel bijval van de Duitse tak van dierenbeschermingsorganisatie PETA. Die sprak in een
verklaring van een 'Tierleichen-Skandal', dat je zou kunnen vertalen als 'dierenlijkschennis'. PETA noemt het 'absoluut cynisch' het lijk van een levend en voelend wezen te prepareren om het als vermeende 'decoratie' tussen dierlijke producten zoals vleeswaren neer te zetten.
PETA heeft wel een ander idee hoe de vleeswarenafdeling te versieren: "Hang een replica van een koe aan een ijzeren haak aan het plafond, giet liters nepbloed, uitwerpselen en urine over de vloer uit en versier de worsten met ingewanden. Als extra decoratie mag een schietmasker niet ontbreken, dat wordt gebruikt om vee pijnlijk en vaak inadequaat te verdoven door het in de kop te schieten. Leg er scherpe messen naast om de kelen door te snijden. Laat via luidsprekers de wanhopige kreten horen van de slachtdieren die voor hun leven vechten." Dan maak je consumenten 'op levendige wijze' bewust van de wreedheid die werkelijk schuilgaat achter tot worst verwerkte of verpakte lichaamsdelen van dieren.
De dierenwelzijnsorganisatie roept Edeka - en andere supermarkten - op het aanbod te 'veganiseren'. Dat zou bij de Duitsers in betere aarde moeten vallen. Eerder deze week berichtte retailblad
ESM dat één op de 5 Duitsers voor een veganistische leefstijl voelt. Bijna iedere derde Duitser (27,7%) zou de afgelopen 6 jaar al plantaardig gegeten hebben, blijkt uit een
onderzoek. De meest geconsumeerde plantaardige producten zijn plantaardige melkdrinks, vleesvervangers en vegan worst. Als belangrijkste reden om plantaardig te eten, noemen de respondenten dierenwelzijn (65,3%), gevolgd door milieu en klimaatbescherming (54,2%) en gezondheid (31,3%).
En hoe gaat het met Anton in Henningsdorf? Die is weer terug naar de lokale boerderij die zijn diervriendelijke scharrelvee-producten onder de aandacht mocht brengen. Volgens de
Edeka-woordvoerder waren de klanten in de winkel 'vrij positief' over de actie.