Tien jaar geleden bracht Philips de eerste Airfryer op de markt. Een nieuw concept, gezond 'frituren' zonder olie of vet, dat met zijn gebruiksgemak én prestaties de Foodlogredactie wist te overtuigen. Het artikel 'de beste frietjes ooit uit de Airfryer' hoort tot de meest gelezen Foodlogtoppers aller tijden. Misschien is Foodlog dus wel medeverantwoordelijk voor het grote succes van dit keukenapparaat, want inmiddels blijkt er in zeker 1 op de 8 Nederlandse huishoudens een Airfryer te staan.
Dit jaar opende zelfs de eerste Airfryer-friettent in Eindhoven."Het apparaat heeft de tijdgeest mee en Philips had het geluk dat het goede deals met retailers kon maken," zegt merkstrateeg Ed Stibbe op RTL Nieuws. Frituren staat immers in een kwade reuk omdat het ongezond is, maar mensen willen wél snacken. En gemak.

Gezonder en gemak. De Airfryer van Philips bleek die 2 aspecten te verenigen.

De introductie van het apparaat deed Philips slim: via foodies en workshops. Ook Foodlog kreeg een uitprobeerapparaat en dat leverde een fraai gesprek op waaraan ook uitvinder Fred van der Weij meedeed. Ook hij komt ook aan het woord bij RTL. Toen het in 2012 eenmaal zover was, zette Philips de Airfryer betaalbaar en laagdrempelig - gewoon bij de Blokker - in de markt.

"Philips was al een supersterk merk", beaamt merkstrateeg Gerrie Pierik. "Ze hebben de marketing van de airfryer goed opgezet en waren de eerste in een categorie die nog niet bestond. De airfryer sluit naadloos aan op de trend van gezond leven en gezond frituren. Dat hebben ze volgens het boekje gedaan." Alleen al in Nederland zijn er de afgelopen 10 jaar meer dan een miljoen Philips Airfryers verkocht. Inmiddels heeft Philips zijn huishoudtak, waar de Airfryer onder valt, verkocht aan het Chinese Hillhouse Capital. Tot verdriet van Fred van der Weij. Al betaalde het investeringsbedrijf daar wel €3,7 miljard voor en nog eens €700 miljoen "om de naam Philips de eerste 15 jaar te mogen blijven gebruiken."

De coronacrisis bezorgde de Airfryer een extra boost. Tijdens de eerste lockdown verdubbelden de verkopen van de Airfryer bij winkels als Bol.com en Mediamarkt. "We hebben het dan over duizenden exemplaren extra", aldus Bol.com. En inmiddels is er nog een gat in de markt ontdekt: de airfryer als gezonde frituur in de friettent, van Fritaire, waar de RTL-verslaggever min of meer tot zijn verrassing ontdekt dat de frietjes en kroket 'bijna net zo' smaken als die uit het vet. Nieuws kennelijk alsof de Airfryer net nieuw is.