De voedselbanken zien de laatste maanden een gestage toename van klanten, waaronder opvallend veel ouderen met een AOW-uitkering. Door de stijgende inflatie en de hoge energieprijzen kan deze groep de eindjes niet meer aan elkaar knopen. Noodgedwongen kloppen ze aan bij de voedselbanken, om in ieder geval nog wat te kunnen eten. Volgens Leo Wijnbelt, voorzitter van de Nederlandse Voedselbanken, is het totale aantal mensen dat wekelijks eten ophaalt bij de voedselbanken de afgelopen 2 maanden met 10% gestegen, van 90.000 naar 100.000. Op dit moment is er nog genoeg voedsel voor iedereen. Voor het najaar verwacht Wijnbelt wel grote problemen. Vooral dankzij de - in deze dure tijden aan populariteit winnende - anti-voedselverspillingsinitiatieven.
"Wij voorzien voor volgend jaar, als de inflatie en brandstof prijzen zo blijven, grote problemen", zegt Wijnbelt. "Omdat we dan veel meer klanten zullen krijgen en minder voedsel zullen hebben."

De afnemende aanbodstroom kan al vanaf oktober een rol gaan spelen. Veel producenten en supermarkten zetten namelijk tegenwoordig in op minder voedselverspilling. Ze verkopen zelf producten die bijna over de datum zijn met korting, of werken samen met bedrijven als Too Good To Go, waar consumenten voor een voordelige prijs een Magic Box kunnen kopen met producten die hun houdbaarheidsgrens naderen. Maar "dat betekent dat er steeds minder voedsel naar de voedselbanken komt", aldus Wijnbelt.

Om de voedselstroom op gang te houden is het bestuur in gesprek met retailers, producenten en bedrijven. "We praten, vragen, verzoeken. Dat is alles wat we kunnen doen."

Regelmatig met effect: zo leveren Flevolandse fruittelers producten die niet 'supermarktwaardig' zijn aan de voedselbanken. En organiseert Albert Heijn deze week de landelijke actie Op een lege maag kun je niet leren. Voor de ruim 33.000 kinderen die mede afhankelijk zijn van de voedselbanken kunnen klanten producten zoals pindakaas, muesli en rijstwafels doneren aan de lokale voedselbanken. De producten zijn "speciaal geselecteerd en staan bij elkaar gegroepeerd in de winkel zodat het makkelijk is voor klanten om de producten uit te zoeken,” zegt Johan van der Zanden, directeur marketing & communicatie bij Albert Heijn. Via Albert Heijn helpen burgers burgers.

Last but not least heeft Voedselbanken Nederland binnenkort een gesprek met minister Carola Schouten (Armoedebeleid). "We hopen dat zij een bijdrage kan leveren." Het Rijk staat tot op heden buiten de voedselverstrekking via Voedselbanken.