Unilever blijft de prijzen van zijn producten verhogen om de hogere kosten en inflatie te compenseren. In de eerste helft van het jaar realiseerde Unilever een omzet van €29,6 miljard, ofwel een omzetgroei van 8,1%. Dat lag niet aan meer verkopen van het aantal verpakkingen, maar aan de prijsverhogingen die het concern doorvoerde. Het aantal verkochte producten daalde zelfs met 1,6%. Volgens Unilever-topman Jope zijn verdere prijsstijgingen onvermijdelijk omdat de inflatie nog geen piek bereikt heeft. Daarmee houdt Unilever zijn marge (zo'n 17%) op peil, en zal de omzet nog iets verder groeien dan de 6,5% waar Unilever eerder vanuit ging.
"We kunnen zo’n 70% van de inflatie doorgeven aan de consument," aldus ceo Alan Jope in een toelichting op de halfjaar-cijfers. De rest van de hogere kosten, naar verwachting €4,6 miljard extra dit jaar, ondervangt Unilever zelf door te bezuinigen en in te teren op zijn marges. Maar een flink deel van de 'ongekend' hoge kosten - van transport tot verpakkingen en grondstoffen als graan en plantaardige oliën - gaat de consument doorberekend krijgen. Dat betekent dat producten als Calvé pindakaas, Robijn-wasmiddel en Dove-shampoo nóg duurder zullen gaan worden, boven de gemiddeld 11% waarmee Unilever in het tweede kwartaal de prijzen al verhoogde.

Dat draagt een risico in zich. "Prijzen die met dubbele cijfers stijgen, zijn namelijk ook een risico," aldus het FD. Consumenten gaan besparen op hun boodschappen en kunnen voor goedkopere producten of supermarktketens kiezen. Huismerken en discounters doen het op dit moment goed. Om consumenten aan zich te binden, investeerde Unilever in het eerste half jaar al €200 miljoen extra in reclame.

Gisteren berichtte het FD nog dat de prijzen in de supermarkten vaker zullen gaan schommelen door de 'extreme omstandigheden'. Die brengen supermarkten ertoe geen langlopende inkoopcontracten meer te willen afsluiten. "Niemand wil afspraken maken voor een jaar," zei Rabobank-econoom Sebastiaan Schreijen. "Producenten kunnen hun gasprijs en grondstofprijzen niet zo lang vastzetten." Bovendien spreken leveranciers af dat zij kostenstijgingen meteen mogen doorrekenen. "Daardoor komen kostenstijgingen sneller bij de consument terecht. Voorheen zat daar wat vertraging tussen, omdat retailers en leveranciers eerst moesten onderhandelen."

Door transparant te zijn over kosten en wat Unilever daar zelf aan doet, schept het concern vooral duidelijkheid naar de supermarkten én consumenten. Je zou het ook investeren in de keten kunnen noemen. Klant en retail weten waar ze aan toe zijn en dat er aanbod op de schappen zal liggen. De cijfers van Unilever werden positief onthaald door beleggers en analisten. Het aandeel Unilever was met een plus van 3% aan het begin van de middag, de grootste winnaar van de AEX.