De voedselinflatie raakt consumenten, retailers en producenten allemaal keihard. Toch denken consumenten dat hun supermarkt lekker veel verdient over hun arme rug. Ze zouden flinke winsten boeken en wel 33% overhouden aan onze bestedingen. De werkelijkheid zit anders in elkaar.
De gedachte onder consumenten dat supermarkten 33% verdienen van iedere euro of dollar die aan de kassa afrekenen, blijkt uit een onderzoek door de Amerikaanse Feedback Group onder ruim 1.200 supermarktenklanten. Historisch gezien bedraagt de marge van de gemiddelde supermarkt circa 1%. In Nederland rekenen we doorgaans met een gemiddelde van 2,5-3%.
"Het is duidelijk dat boodschappenkopers denken dat de winkels waar ze winkelen veel winstgevender zijn dan ze in werkelijkheid zijn," zegt Doug Madenberg van The Feedback Group. "Dit overdreven beeld van de winst leidt er zeker toe dat sommige shoppers denken dat levensmiddelenwinkels gewoon niet genoeg doen om de prijzen laag te houden. Ik denk dat de meeste retailers wel een vermoeden hadden dat consumenten er flink naast zaten, maar zoveel is bijzonder veelzeggend."
Ondertussen blijken consumenten een breed scala aan strategieën te hanteren om de inflatie het hoofd te bieden, zoals meer kopen bij discounters (46% van de ondervraagden), vaker thuis eten in plaats van buiten de deur (46%), meer kopen in de uitverkoop (43%), overstappen van A-merken op huismerken (38%), voordeelverpakkingen (25%), minder impulsaankopen (25%), overstappen op goedkopere voedingsmiddelen (24%), folders uitpluizen (23%), prijzen in verschillende winkels vergelijken (18%), gezonder inruilen voor goedkoper (15%) en minder biologisch kopen (12%). Een lijstje dat ook de Nederlandse consumenten niet onbekend zal voorkomen en dat ook laat zien hoe groot de impact van voedselinflatie is op het winkelgedrag in de supermarkt. "Meer dan 90% van de shoppers heeft ten minste één geldbesparende strategie toegepast om de gevolgen van voedselinflatie op te vangen."
Op de vraag welk artikel zij het liefst zouden zien dat supermarkten de prijs zouden verlagen, kreeg vlees meer dan dubbel zoveel antwoorden als de op één na hoogste categorie, zuivel (waarbij melk het meest werd genoemd). Vers kwam op de derde plaats, ongeveer gelijk verdeeld tussen groenten en fruit.
"Het is duidelijk dat boodschappenkopers denken dat de winkels waar ze winkelen veel winstgevender zijn dan ze in werkelijkheid zijn," zegt Doug Madenberg van The Feedback Group. "Dit overdreven beeld van de winst leidt er zeker toe dat sommige shoppers denken dat levensmiddelenwinkels gewoon niet genoeg doen om de prijzen laag te houden. Ik denk dat de meeste retailers wel een vermoeden hadden dat consumenten er flink naast zaten, maar zoveel is bijzonder veelzeggend."
Ondertussen blijken consumenten een breed scala aan strategieën te hanteren om de inflatie het hoofd te bieden, zoals meer kopen bij discounters (46% van de ondervraagden), vaker thuis eten in plaats van buiten de deur (46%), meer kopen in de uitverkoop (43%), overstappen van A-merken op huismerken (38%), voordeelverpakkingen (25%), minder impulsaankopen (25%), overstappen op goedkopere voedingsmiddelen (24%), folders uitpluizen (23%), prijzen in verschillende winkels vergelijken (18%), gezonder inruilen voor goedkoper (15%) en minder biologisch kopen (12%). Een lijstje dat ook de Nederlandse consumenten niet onbekend zal voorkomen en dat ook laat zien hoe groot de impact van voedselinflatie is op het winkelgedrag in de supermarkt. "Meer dan 90% van de shoppers heeft ten minste één geldbesparende strategie toegepast om de gevolgen van voedselinflatie op te vangen."
Op de vraag welk artikel zij het liefst zouden zien dat supermarkten de prijs zouden verlagen, kreeg vlees meer dan dubbel zoveel antwoorden als de op één na hoogste categorie, zuivel (waarbij melk het meest werd genoemd). Vers kwam op de derde plaats, ongeveer gelijk verdeeld tussen groenten en fruit.