In 2015 haalde de Duitse Schwarz Gruppe (het moederbedrijf van Lidl en Kaufland) Carrefour in als grootste Europese retailer. Toen volstond een omzet van €79,3 miljard nog de titel binnen te halen. Krap 7 jaar later doorbreekt discountdochter Lidl eigenhandig als eerste Europese retailer de magische grens van €100 miljard omzet in een jaar.
In het gebroken boekjaar 2021-2022 zette Lidl €100,8 miljard om. Een groei van 4,7% ten opzichte van het jaar daarvoor. De groei was mede te danken aan de 300 nieuwe winkels die de discountketen opende in het afgelopen jaar. Voor de hele Schwarz Gruppe kwam de omzet uit op €133,6 miljard. Hypermarktketen Kaufland groeide met 8,4% naar €27,3 miljard en de online omzet van de groep kwam uit op €1,7 miljard.

De nieuwe topman Gerd Chrzanowski, dit boekjaar aangetreden na jarenlang gerommel in de bedrijfstop en diverse onverwachte machtswisselingen (waarbij zelfs de 81-jarige oprichter van Lidl het roer weer zelf in handen nam), mag zichzelf gerust een schouderklopje geven.

Chrzanowski staat voor een cultuurrevolutie: van een strak, centraal aangestuurd traditioneel handelsbedrijf naar een wendbare onderneming, met gedeelde verantwoordelijkheden en verregaande digitalisering. Dat blijkt vooralsnog goed uit te pakken.

Op de lijst van de grootste retailers ter wereld staat de Schwarz Gruppe inmiddels op de derde plaats, na Walmart en Amazon.