Geschrokken van de ophef over hun overlast en dark stores - en de voorlopige voorziening van de rechtbank Amsterdam dat dark stores in veel woongebieden niet legaal zijn - kwamen de flitsbezorgers met een eigen, ambitieuze, gedragscode. De vier grote steden zijn sceptisch.
De overlast van flitsbezorgerfilialen neemt hand over hand toe. De gemeente Amsterdam heeft daarom besloten een jaar lang geen nieuwe dark stores toe te staan in woonwijken. Dat is tegen het zere been van de flitsbezorgers, die hun belofte (boodschappen sneller bezorgd dan je ze zelf kunt doen) alleen maar gestand kunnen doen als ze met hun distributiecentra dicht bij hun klanten zitten. In de woonwijken dus, niet aan de rand van of zelfs buiten de stad.

Geen wonder dus dat de 4 flitsbezorgers van Nederland, Flink, Zapp, Gorillas en Getir, een eigen gedragscode opgesteld hebben. Ze willen af van het imago van 'slechte buur', klachten over fietsen op de stoep, lawaai voor omwonenden en verkeersongevallen. Dus zeggen de flitsbezorgers in hun nieuwe gedragscode dat ze "voor nieuwe locaties op zoek gaan naar panden die bepaalde klachten kunnen wegnemen," weg van winkelstraten en scholen. Met een recreatieruimte om de bezorgers tussen bestellingen door van de straat te houden. Plus betere arbeidsvoorwaarden, maximum fietssnelheden, duurzame verpakkingen en nog een resem andere verbeteringen.

De 4 grote steden verwelkomen de gedragscode. Maar de betrokken wethouders hebben nog slechts een beperkt vertrouwen in de flitsbezorgers; ze zeggen vooral zelf de regie te willen pakken over de vestigingslocaties. Toch maar even opletten daarmee, zegt Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en Foodlogcolumnist: "Gemeenten moeten opletten dat het geen ideologische discussie wordt en zeggen: jij mag als luie consument geen flitsbezorger bellen." Op Foodlog toonde Ploos van Amstel zich eerder kritisch over de ontwikkeling van flitsbezorgers.