Dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier hing vorig jaar de vlag uit: alle Nederlandse supermarktketens beloofden 'plofkip' uit te faseren. In België gingen niet lang daarna ook de grote ketens Colruyt en Delhaize overstag. Maar zij beloofden over te stappen op kippenvlees van kippen die volgens het Better Chicken Commitment gehouden worden. Dat houdt in: een trager groeiend ras, 40% meer ruimte, daglicht, zitstokken en pikmaterialen. Maar geen overdekte uitloop, zoals de nieuwe Nederlandse bofkip.

In Groot-Brittannië is de strijd voor een kippenleven met meer ruimte en een tragere groei nog volop gaande. Onlangs trokken dierenwelzijnsorganisaties waaronder Open Cages aan de bel. Op de schappen van Britse supermarkten zijn nog volop snelgroeiende plofkippen te vinden. En mogelijk verandert dat nu ook niet meer.
De ultieme plofkip, van het ras Ross 308 of Cobb 500 groeit in 35 dagen tot zijn volle slachtgewicht; dat is drie keer zo snel als een vleeskip in de jaren '50.

'Frankensteinkippen', zeggen tegenstanders. Een succesverhaal, vindt de kippensector. De Ross 308 is een van de meest succesvolle producten in de consumentengeschiedenis, met z'n lage productiekosten en goedkope eindproduct. In Groot-Brittannië gaan er jaarlijks 1,1 miljard van over de toonbank. Een goedkope en overvloedige bron van vlees.

Maar dat gaat ten koste van het kippenwelzijn, claimen de dierenactivisten: gebroken botten, voetlesies, hartfalen en hogere mortaliteit. Camerabeelden en campagnes tegen 'megastallen' laten ook in Groot-Brittannië de roep om over te stappen op diervriendelijker te houden vleeskippen luider klinken. Dat kan bijvoorbeeld door je als retailer of bedrijf aan te sluiten bij het Better Chicken Commitment. Binnen Europa hebben dat inmiddels 325 retailers en bedrijven gedaan, waaronder de Britse ketens Marks & Spencer en Waitrose. De andere grote Britse supers, Tesco, Sainsbury's en Asda, zijn nog niet zo ver.

Belangrijkste reden: de alternatieven, langzamer groeiende kippen, hebben ook een hoger prijskaartje. Tot wel 30% meer, zegt de vleeskippensector. Er is immers meer voer, maar ook meer ruimte voor nodig. Dat is een lastig te verkopen perspectief in tijden van hoge voedselinflatie en stijgende kosten van het levensonderhoud door de gas-, olie- en Oekraïnecrises. Op dit moment leidt dat tot de bijna absurde situatie dat de Britten meer kwijt zijn aan hun frietjes dan aan kip. Een hele plofkip is al te koop vanaf £2,07 per kg, een kilo McCain-frietjes komt op £2,19 per kg.

Welzijnsorganisatie vrezen dat de oorlog om Oekraïne betere kip in het Verenigd Koninkrijk de voet dwars gaat zetten om het leven betaalbaar te houden en de consument toch haar vlees te gunnen.

En toch, zegt Tracey Jones van de Britse tak van Compassion in World Farming, kan het Better Chicken Commitment ook in tijden van stijgende voedselprijzen geïmplementeerd worden. "Minder vlees eten. Dan kunnen we het ons misschien wel veroorloven te betalen voor kip van betere kwaliteit."