"We kunnen niet alle kostenstijgingen op het bordje van de consument leggen en daarom worden er intensieve gesprekken gevoerd met producenten en leveranciers. Iedereen in de keten moet een stukje opvangen", aldus Marc Jansen, directeur van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).
Voedselinflatie, verstoringen in de logistieke keten als gevolg van de coronacrisis, daar de energiecrisis nog eens overheen... de prijzen van voedingsmiddelen stijgen met de dag. Iemand moet die kostenstijgingen voor zijn rekening nemen, en als het aan Marc Jansen lig is dat niet per definitie de consument. Hij pleit ervoor dat alle partijen in de keten hun verantwoordelijkheid nemen. "De supermarkten hebben een marge van 2 tot 3 procent. Zij kunnen de kostenstijgingen niet alleen financieren. Verder hebben supers ook te maken met boeren en tuinders die ook met enorme kosten te maken hebben."

En vergeet de verwerkers niet, die kampen met tekorten aan grondstoffen zoals bijvoorbeeld zonnebloemolie. De voorraden die er waren zijn inmiddels opgedroogd en dat betekent lege schappen in de supermarkten. Hoewel.... niet overal. Bij Dirk van den Broek zijn de inkopers erin geslaagd de hand te leggen op twee grote partijen. Dus is het product nog steeds mondjesmaat beschikbaar voor zijn klanten. Maar omdat ook de leverancier een eerlijke prijs moet krijgen, gaat de prijs wel omhoog.

Topman Marcel Huizing van Dirk doet er overigens alles aan om de prijzen zo laag mogelijk te houden voor zijn klanten. Het mes gaat in de tv-reclames. Het geld dat daarmee uitgespaard wordt, gebruikt Dirk om de pijn voor de consument te verzachten.