Productontwikkeling is meer dan alleen maar clean label, schrijft VMT. Het blad sprak met Katya Witham, Senior Food & Drink Analyst bij onderzoeksbureau Mintel over trends en veranderingen binnen de voedingsmiddelenindustrie.

Eten is al lang niet meer puur functioneel. Het moet een mooi plaatje op Instagram opleveren en ‘een beleving zijn’. Het gebruik van kleuren speelt een grote rol in de ontwikkeling van zowel het product als de verpakking. Een andere sensorische eigenschap die bijdraagt aan de beleving van een product is textuur.

‘E-nummers worden vaak als iets negatiefs gezien,’ aldus Witham. De industrie speelt hier op in door meer E-nummer-vrije producten te maken. Dat betekent overigens niet altijd dat het bepaalde stofje er niet meer in verwerkt is, maar dat het bij zijn echte naam genoemd wordt. Ook wil de consument graag exact weten wat er in een product zit. Geen hocus-pocus maar een ‘clean label’ omdat het begrijpelijk vermeldt wat er inzit.

Ook voedselverspilling en onnodige plastic verpakkingen zijn een hot topic. Voedingsmiddelen gemaakt van producten die anders worden weggegooid en verpakkingsvrije supermarkten zijn in opkomst.

Producenten blijken het lastig te vinden om keuzes te maken omdat zij sterk worden beïnvloedt door zogenaamde ‘experts’ op sociale media. De consument is onwetend door de hoeveelheid aan beschikbare informatie en volgt daarom de (al dan niet betaalde) visie van die influencers.
VMT - Acht trends in productontwikkeling: clean label alleen niet meer genoeg
  • Deel
Druk af